قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

زیارت اربعین و دلیل توصیه به آن

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ

ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج‌9، ص125(علامه مجلسی:1110)

علامه محمد باقر مجلسی: زیارت اربعین که طبق روایات از نشانه های مومن برشمرده شده در کلام اصحاب امامیه و بعضی از روایات به 20 صفر تفسیر شده است و این مبنی بر آن است که ماه محرم در آن سال(سال 61 هجری قمری) ناقص بوده باشد(یعنی بیست و نه روز بوده باشد) یا اینکه روز شهادت حضرت، در آن(یعنی محاسبه اربعین از روز عاشورا تا بیست صفر) حساب نشده است. سبب زیارت اربعین آنچنان که مشهور است رسیدن سرهای مقدس و مطهر به بدن های شریف شهدای کربلا است. البته این مطلب را در روایات ندیده ام با اینکه رفتن آنها به دمشق و بازگشتشان از آنجا در آن زمانِ کوتاه، خیلی بعید است مگر اینکه گفته شود چنین چیزی با اعجاز اتفاق افتاده است که خلاف مشهور است. ممکن است سبب زیارت اربعین این باشد که اولین زائر حضرت به حسب ظاهر جابر بن عبد الله انصاری بوده است که در مثل چنین روزی به کربلا رسید یا اینکه زیارت اربعین دلیل دیگری دارد که ما نمی دانیم و خدا و حجت های او علیهم السلام از حقیقت امر آگاهند.

متن عربی کلام علامه مجلسی: قوله علیه السلام: "و زیارة الأربعین" فسر فی کلام الأصحاب و بعض الأخبار بالعشرین من صفر، فهو مبنی على کون الشهر فی تلک السنة ناقصا. أو لم یحسب فیه یوم الشهادة.

و سبب تلک الزیارة على المشهور اتصال الرؤوس المقدسة بالأبدان الشریفة، و لم أجد ذلک فی روایاتنا، مع أن ذهابهم و مجیئهم إلى دمشق و منه فی مثل ذلک الزمان القلیل فی غایة البعد إلا أن یقال: وقع ذلک بالإعجاز، و هو مخالف لما هو المشهور.

و یمکن أن یکون السبب أن أول من زاره علیه السلام ظاهرا جابر بن عبد الله، و فی مثل هذا الیوم وصل إلى کربلاء، أو سبب آخر لا نَعرفه، و الله یعلم حقیقة الأمر و حُجَجُه علیهم السلام.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۳۰
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی