قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

إذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ/ ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ (ق؛17 و 18)

[به خاطر بیاورید] هنگامى را که دو دریافت کننده از سمت راست و چپ در حالی که ملازم و همراه [انسان] هستند [اعمالش را] می گیرند [و ثبت و ضبط مى‏ کنند]؛ هیچ سخنى را انسان تلفظ نمى‏ کند و بر زبان نمی آورد مگر اینکه نزد او فرشته ‏اى مراقب و آماده [براى ثبت و ضبط اعمال ] است.

پی نوشت:

1.غالب مفسران معتقدند که "رقیب" و "عتید" همان دو فرشته ‏اى است که در آیه قبل به عنوان "متلقیان" از آنها یاد شده است، فرشته سمت راست نامش"رقیب" و فرشته سمت چپ نامش"عتید" است، گرچه آیه مورد بحث صراحتى در این مطلب ندارد، ولى با ملاحظه مجموع آیات چنین تفسیرى بعید به نظر نمى ‏رسد( تفسیر نمونه، ج‏22، ص: 250)

2. قعید از ماده قعود به معنی نشسته است. قعید مفرد است با اینکه (متلقیان) تثنیه می باشد این به خاطر آنست که آیه محذوفی دارد و در تقدیر چنین است : اذ یتلقی المتلقیان عن الیمین قعید ، و عن الشمال قعید، که یکی به قرینه دیگری حذف شده است و در اینجا منظور ملازم و مراقب است ، و به تعبیر دیگر مفهوم آیه این نیست که این دو فرشته در سمت راست و چپ انسان نشسته اند ، زیرا انسان گاه نشسته است و گاه در حال راه رفتن ، بلکه این تعبیر کنایه از آن است که این دو همواره با انسانند و مترصد اعمال او می باشند .قابل توجه اینکه در روایات اسلامی آمده است که فرشته سمت راست، نویسنده حسنات است ، و فرشته سمت چپ نویسنده سیئات ، و فرشته اول فرمانده فرشته دوم است ، هنگامی که انسان عمل نیکی انجام دهد ، فرشته سمت راست ده برابر می نویسد ، و هنگامی که عمل بدی از او سر زند ، و فرشته سمت چپ می خواهد آن را بنویسد ، فرشته اول می گوید : عجله مکن . لذا او هفت ساعت به تاخیر می اندازد ، اگر پشیمان شد و توبه کرد چیزی نمی نویسد ، و اگر توبه نکرد تنها یک گناه برای او می نویسد. (تفسیر نمونه)

3. اصل لغت لفظ: پرت کردن/ تلقی: دریافت / رقیب: مراقب/ عتید: آماده، مهیا. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۳
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی