قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکرَتِهِمْ یَعمَهُونَ(حجر:72): به جانت سوگند...، به عمرت قسم که آنها در مستی خود سرگردانند.

واژه عمر به معنای حیات و بقاء و دوام است و تعبیر لَعَمری که در بین فصحای عرب(عرب زبانان فصیح) رایج است قسم صریح است؛ یعنی تنها برای قسم استعمال میشود و نحویون آن را مبتدا درنظرگرفته اند که خبرش وجوبا محذوف است که چیزی نظیر قسمی یا یمینی بوده است. باید توجه داشت که "عمر" به فتح و ضم عین، هر دو مصدر و به یک معنا هستند لکن برای قسم تنها به صورت مضموم استعمال شده است و لام وارد بر آن لام ابتدا و برای تاکید است ولی چنانچه این لام نیاید باید مانند سایر مصادر منصوب قرائت شود(مجمع البحرین و المحیط)

 عَمرَک اللهَ: به حیات و بقائی که برای خدا قائل هستی قسمت میدهم....

المحیط فی اللغة؛ ج‌2، ص: 41

و العَمْرُ و العُمْرُ: الحَیَاةُ. و البَقَاءُ، و منه: لَعَمْرُ الله و عَمْرَکَ الله.

________________________________________
صاحب بن عباد، کافى الکفاة، اسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغة، 10 جلد، عالم الکتاب، بیروت - لبنان، اول، 1414 ه‍ ق

الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة؛ ج‌2، ص: 756

عَمِرَ الرجل بالکسر یَعْمَرُ عَمْرًا و عُمْراً على غیر قیاس، لأنَّ قیاس مصدره التحریک، أى عاشَ زماناً طویلا. و منه قولهم: أطال اللّه عُمْرَکَ و عَمْرَکَ «1». و هما و إن کانا مصدرین بمعنًى، إلا أنَّه استُعمِل فى القسم أحدهما و هو المفتوح، فإذا أدخلت علیه اللام رفعته بالابتداء قلت: لَعَمْرُ اللّهِ، و اللام لتوکید الابتداء، و الخبر محذوف، و التقدیر لَعَمْرُ اللّهِ قَسَمِى و لَعَمْرُ اللّه ما أقسم به. فإنْ‌لم تأت باللام نصبْتَه نصبَ المصادر و قلت: عَمْرَ اللّهِ ما فَعَلْتُ کذا، و عَمْرَکَ اللّهَ ما فعلتُ کذا. و معنى لَعَمْرُ اللّهِ و عَمْرَ اللّهِ: أحلف ببقاء اللّهِ و دَوامِه.

و إذا قلت عَمْرَکَ اللّهَ، فکأنّک قلت بتعمیرک اللّهَ، أى بإقرارک له بالبقاء.

________________________________________
جوهرى، اسماعیل بن حماد، الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، 6 جلد، دار العلم للملایین، بیروت - لبنان، اول، 1410 ه‍ ق

مجمع البحرین؛ ج‌3، ص: 411

قوله: لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ [15/ 72] أی و حیاتِک یا محمد و مدةِ بقائک. و العمر بفتح العین و ضمها: البقاء، و لا یستعمل فی القسم إلا بالفتح. قال بعض المحققین: قول الشخص" لعمری" مبتدأ محذوف الخبر وجوبا، و التقدیر قسمی أو یمینی، و هو دائر بین فصحاء العرب، قال تعالى لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ

________________________________________
طریحى، فخر الدین، مجمع البحرین، 6 جلد، کتابفروشى مرتضوى، تهران - ایران، سوم، 1416 ه‍ ق

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۴
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی