فلسفه قیام امام حسین علیه السلام(1)؛ اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر
فقه و حقوق (مجموعه آثار)، ج20، ص: 209(شهید مطهری)
سید الشهداء سلام اللّه علیه در وصیتى که هنگام حرکت نوشت و به برادرش محمد بن حنفیّه داد مىنویسد:
انّى ما خَرَجْتُ أشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فى امَّةِ جَدّى
أرید أن آمُرَ بالمعروف و أنهَى عن المنکر و أسیرَ بسیرة جدی و أبی علی بن أبی طالب.
من براى هوا و هوس قیام نکردم؛ من مردى اخلالگر و ستمگر نیستم؛ فلسفه قیام من و نهضت من اصلاح طلبى است؛ من مردى مصلح مى باشم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابی طالب عمل کنم.أشِر و بطِر[= متکبر و سلطه جو و هوسباز]:
الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، ج2، ص: 579(جوهری: 393)
الأَشَرُ: البَطَرُ. و قد أشِرَ بالکسر یَأْشَرُ أشَراً، فهو أشِرٌ و أشْرَانُ
مجمع البحرین؛ ج3، ص: 207(طریحی: 1087)
خداوند در جواب کسانی که در مورد پیامبر گفتند: بل هو کذّاب أَشِر فرمود : سَیَعْلَمُونَ غَداً مَنِ الْکَذّٰابُ الْأَشِرُ [قمر:26] الأشر بکسر الشین الفرِح البطِر، کأنه یرید کفران النعمة و عدم شکرها.
علامه طباطبایی: و قوله: «بَلْ هُوَ کَذَّابٌ أَشِرٌ» أی شدیدُ البطر متکبر یرید أن یتعظم علینا بهذا الطریق.
أشر و بطر به فتح عین مصدر و به کسر آن صفت مشبهه است.