قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

کمترین مقدار عاق والدین شدن

يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱ ق.ظ

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌2، ص348(کلینی:329)

 مُحَمَّدُ بْنُ یَحیَى عَنْ أَحمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَدِیدِ بْنِ حَکِیمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: أَدنَى الْعُقُوقِ أُفٍّ وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَیْئاً أَهوَنَ(أیسرَ) مِنْهُ لَنَهَى عَنْهُ.

امام صادق علیه السلام: کمترین نافرمانی و اذیت والدین(عُقوق)، «اُف» است و اگر خداوند عز و جل چیزی ساده تر و کوچکتر از آن سراغ داشت از آن نهی می فرمود.

منظور امام صادق این آیه شریفه است: ...فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍ‏ وَ لا تَنهَرْهُما(إسراء:23):

به پدر و مادرت اف نگو(کمترین اهانتی به آنها نکن) و سر آنها داد نزن.

النهر و هو الزجر بالصیاح و رفعُ الصوت و الإغلاظُ فی القول(المیزان علامه طباطبایی).

و موضعُ (أف) على اختلاف القراءات موضعُ الجمل(تفسیر تبیان شیخ طوسی، ج6، ص465).

أُف اسم فعل به معنای مضارع (أتضجّر) است: ناراحتم، دلگیرم؛ این کلمه برای ابراز ناراحتی استعمال می شود، أُف لک: أه، وای بر تو.

مجمع البحرین طُریحی، ذیل واژه عقق:

عَقَّ الولدُ أباه یَعِقُّه عُقوقا من باب قعد: إذا آذاه و عصاه و ترک الإحسان إلیه و هو البَرُّ به.

أصلُ العَق الشَق : شکافتن، دو نیم کردن، پاره کردن.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۲
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی