قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

شهید کیست؟(4)

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶ ق.ظ

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‌5، ص: 52(کلینی:329)

بَابُ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَظْلِمَتِهِ

1. مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیى عَنْ أَحمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَبْدِ الرَّحمَنِ بْنِ أَبِی نَجرَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قُتِلَ دُونَ مَظْلِمَتِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ.

پیامبر(ص): هر کس به خاطر گرفتن حقش کشته شود، شهید است.

2. وَ بِهَذَا الْإِسنَادِ عَنْ أَبِی مَریَمَ عَنْ أَبِی جَعفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قُتِلَ دُونَ مَظْلِمَتِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ ثُمَّ قَالَ یَا أَبَا مَریَمَ هَلْ تَدْرِی "مَا دُونَ مَظْلِمَتِهِ" قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ الرَّجُلُ یُقتَلُ دُونَ أَهْلِهِ وَ دُونَ مَالِهِ وَ أَشبَاهِ ذَلِکَ فَقَالَ یَا أَبَا مَریمَ إِنَّ مِنَ الْفِقْهِ عِرفَانَ الحَقِّ.

پیامبر(ص): هر کس به خاطر حقش کشته شود، شهید است.ای ابامریم! آیا می دانی تعبیر "دون مظلمته" یعنی چه؟ گفتم: فدایت شوم، اینکه کسی به خاطر خانواده و مالش و نظایر آن کشته شود. حضرت فرمود: ای ابامریم! بخشی از "فقه"، شناخت حق است.

پی نوشت:

1. علامه مجلسی: هر دو حدیث، صحیح السند است و مَظلمه آن چیزی است که در نزد ظالم آن را مطالبه می کنی و آن اسم چیزی است که از تو گرفته شده است(مرآة العقول،ج‌18، ص394).

2. تعبیر "رد مَظالم" هم به معنای برگرداندن چیزهایی است که به ناروا و ظلم از دیگران گرفته شده است.

3. دون: پای...، به خاطر...؛ مثلا در فارسی هست که پایِ مالش جان داد.

4. ظاهرا مراد این احادیث همان دفاع مشروع از مال و ناموس و جان است که هر کس بر اثر آن کشته شود، شهید محسوب می شد.

- علامه مجلسی:

1-  الحدیث الأول: صحیح. و قال الجوهری المَظلِمة: ما تَطلُبُهُ عند الظالم، و هو اسمُ ما أُخِذ منک.

2- الحدیث الثانی: صحیح. قوله علیه السلام:" إن من الفقه عرفان الحق" لعلَّ المرادَ به أنه لیس الفقهُ منحصرا فی عرفانِ مسائل الصلاة و الصوم مثلا بل عرفانُ الحق فی أی شی‌ء کان هو من الفقه و أُریدَ به طلبُ عرفان الحق تأدیبا له أی کان ینبغی لک أن تَسأل عن ذلک حتى تَعرفه و لا تَدعیَ العلم، و على الأول الظاهرُ أنه تصدیق و تحسین(مرآة العقول،ج‌18، ص394).

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۷
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی