قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

خواب قیلوله در ماه رمضان

چهارشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶ ق.ظ

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌4، ص65(کلینی:۳۲۹)

عِدَّةٌ مِنْ أَصحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ العَبَّاسِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِیدٍ عَنِ الحَسَنِ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ قَالَ أَبُو الحَسَنِ علیه السلام: قِیلُوا فَإِنَّ اللَّهَ یُطْعِمُ الصَّائِمَ وَ یَسْقِیهِ فِی مَنَامِهِ. 

امام موسی کاظم علیه السلام: در نیمروز(هنگام ظهر) بخوابید؛ چرا که خداوند، روزه دار را در خواب آب و غذا می دهد.

- «قیلوا» من القیلولة و هی النوم عند الظهیرة: قیلوا امر از قال یقیل به معنای خواب قیلوله یا همان خواب هنگام ظهر یعنی مقداری قبل از ظهر شرعی و اذان و مقداری بعد از آن است که تعبیر قائلون(اعراف:4)در قرآن هم از این ماده مشتق شده است. البته برخی آن را به معنای استراحت هنگام ظهر دانسته اند چه همراه با خواب باشد یا نه و تعبیر مَقیل[بر وزن مَفعل] در قرآن(فرقان:24) اسم مکان به معنای استراحتگاه است.

علامه مجلسی: لعل المراد بالإطعام و السقی لازمُهما و هو تسکینُ شدة الجوع و العطش کما هو المجربُ و الله یعلم:

 شاید مراد از غذا دادن و سیراب کردن، لازمه آن دو باشد یعنی خداوند[به این وسیله] شدت گرسنگی و تشنگی را تسکین می دهد و این تجربه شده است(مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌16، ص204).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۷
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی