قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

ذبح عظیم؛ قربانی باعظمت

سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۱:۵۳ ب.ظ

وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیم(صافّات:107)

علامه طباطبایی: قوله تعالى: «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» أی و فدینا ابنَه بذبح عظیم و کان کبشاً أتى به جبرئیلُ من عند الله سبحانه فداءً على ما فی الأخبار، و المرادُ بعظمة الذبح عظمةُ شأنه بکونه من عند الله سبحانه و هو الذی فَدَى به الذبیحَ(المیزان، ج17، ص153).

وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ" یعنى ذبح عظیمی فدای فرزند ابراهیم کردیم که طبق اخبار عبارت بود از قوچى که جبرئیل از ناحیه خداوند متعال آورد. و مراد از عظمت ذبح، عظمت شان آن است؛ چرا که از طرف خداوند سبحان بود و خداوند آن را فدای ذبیح یعنی اسماعیل کرد.

آیت الله مکارم شیرازی : ... اما براى اینکه برنامه ابراهیم ناتمام نماند، و در پیشگاه خدا قربانى کرده باشد و آرزوى ابراهیم برآورده شود، خداوند قوچى بزرگ فرستاد تا به جاى فرزند قربانى کند و سنتى براى آیندگان در مراسم" حج" و سرزمین" منى" از خود بگذارد، چنان که قرآن می گوید:" ما ذبح عظیمى را فداى او کردیم" (وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ).

در اینکه عظمت این ذبح از چه نظر بوده از نظر جسمانى و ظاهرى؟ و یا از جهت اینکه فداى فرزند ابراهیم شد؟ و یا از نظر اینکه براى خدا و در راه خدا بود؟ و یا از این نظر که این قربانى از سوى خدا براى ابراهیم فرستاده شد؟ مفسران گفتگوهاى فراوانى دارند، ولى هیچ مانعى ندارد که تمام این جهات در ذبح عظیم جمع، و از دیدگاههاى مختلف داراى عظمت باشد.

یکى از نشانه‏ هاى عظمت این ذبح آن است که با گذشت زمان سال به سال وسعت بیشترى یافته، و الان در هر سال بیش از یک میلیون به یاد آن ذبح عظیم ذبح می ‏کنند و خاطره ‏اش را زنده نگه می ‏دارد." فدینا" از ماده" فدا" در اصل به معنى قرار دادن چیزى به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا چیز دیگر است، لذا مالى را که براى آزاد کردن اسیر می دهند" فدیه" می‏گویند، و نیز کفاره ‏اى را که بعضى از بیماران بجاى روزه می‏دهند به این نام نامیده می ‏شود. در اینکه این قوچ بزرگ چگونه به ابراهیم ع داده شد بسیارى معتقدند جبرئیل آورد، بعضى نیز گفته ‏اند از دامنه کوه‏ هاى" منى" سرازیر شد، هر چه بود به فرمان خدا و به اراده او بود( تفسیر نمونه، ج‏19، ص: 117).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۴
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی