قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

۲۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

صمت و سکوت(1)

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴ ب.ظ

وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» یعنی سکوت. خیلی از ماها باید درس سکوت بخوانیم که چه وقت ساکت باشیم، چقدر حرف بزنیم و چطور حرف بزنیم. مگر آدم همیشه حرف می‌زند؟! هر جا حرف می‌زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می‌گوید؟! در حالی که حرف را به اندازه ضرورت می‌زنند قهراً فکرکرده حرف می‌زنند نه بیجا.

یکی از آداب حکیم شدن همین خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است.

به ما گفته‌اند کم حرف بزن و وقتی هم که می‌خواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اینکه تو داری املا می‌کنی و فرشته‌ها دارند می‌نویسند، إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ؛ کِرَاماً کَاتِبِینَ؛ لذا مواظب باشید که خوب املا کنید.

منبع : (درس اخلاق تابستان 94 روستای احمدآباد؛ آیت الله جوادی آملی )

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۰۴
مسلم حیدری

إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ/ ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ (ق؛17 و 18)

به خاطر بیاورید هنگامى را که دو فرشته سمت راست و چپ انسان که مراقب و ملازم او هستند اعمال او را گرفته و ثبت و ضبط می کنند؛ هیچ سخنى را انسان تلفظ نمی ‏کند و بر زبان نمی آورد مگر اینکه نزد او فرشته‏اى مراقب و آماده براى انجام ماموریت است.

غالب مفسران معتقدند که "رقیب" و "عتید" همان دو فرشته‏اى است که در آیه قبل به عنوان "متلقیان" از آنها یاد شده است، فرشته سمت راست نامش" رقیب" و فرشته سمت چپ نامش" عتید" است، گرچه آیه مورد بحث صراحتى در این مطلب ندارد، ولى با ملاحظه مجموع آیات چنین تفسیرى بعید به نظر نمی ‏رسد( تفسیر نمونه، ج‏22، ص: 250).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۴۴
مسلم حیدری

ادعیه و اذکار خروج از منزل و مسافرت

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۲ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‌12، ص: 319؛ علامه محمد باقر مجلسی

1. ابوحمزه: امام صادق علیه السلام را دیدم که وقتی میخواهد از منزل خارج شود در کنار درب ایستاده و لبانش را تکان میدهد، به ایشان گفتم: موقع خروج از منزل دیدم که لبانتان را تکان میدهید، آیا چیزی گفتید؟ فرمودند: بله، انسان وقتی میخواهد از منزل خارج شود:

 3 بار بگوید اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ، و 3 بار بگوید: بِاللَّهِ أَخْرُجُ وَ بِاللَّهِ أَدْخُلُ وَ عَلَى اللَّهِ أَتَوَکَّلُ.... (این روایت با دو سند صحیح و حسن نقل شده است).

2. ابوحمزه ثُمالی: به درب خانه امام سجاد علیه السلام آمدم و هنگام خروج ایشان از منزل با ایشان برخورد کردم پس فرمودند:

بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللّهِ، سپس فرمودند: ای اباحمزه! بنده وقتی از منزلش خارج میشود شیطان بر او عارض میشود و وقتی بگوید بسم الله، دو فرشته (راست و چپ) گویند: کفایت شدی و وقتی بگوید آمنتُ بالله گویند هدایت شدی، و وقتی بگوید توکّلتُ علی الله، گویند درامانی......(حدیث صحیح است).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۴۲
مسلم حیدری

نماز؛ چشمه زلال و پاک کننده(2)

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۳۱ ق.ظ

توصیه امیر المومنین به اصحابشان:

تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا "کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً" أَ لَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا "ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ" وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه واله بِالْحَمَّةِ تَکُونُ عَلَى بَابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ یَبْقَى عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ ...

به امر نماز پایبند و متعهد باشید و از آن مراقبت کنید و بسیار نماز بخوانید و با آن به خدا نزدیک شوید؛ چرا که نماز بر مومنین، واجب و دارای وقت معین است، مگر به جواب اهل آتش گوش نداده اید که وقتی از آنها سوال می شود "چه چیزی شما را داخل جهنم کرد؟ می گویند: از نمازگزارها نبودیم". نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و مانند بازکردن طناب، انسان را [از قید گناه] باز و آزاد می کند و پیامبر(ص) آن را به چشمه آب گرمی تشبیه فرمودند که دم درب خانه انسان است و او شبانه روز پنج مرتبه خود را در آن بشوید و امید است که چرک و آلودگی ای در او باقی نماند...

نهج البلاغة، خطبه199(سید رضی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۵ ، ۰۶:۳۱
مسلم حیدری

معنای استیناس در قرآن

دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ق.ظ

معانی الأخبار؛ ص 162(شیخ صدوق: متوفای381)

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ الْأَحْمَرِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: لا تَدْخُلُوا بُیُوتاً غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتّى تَسْتَأْنِسُوا وَ تُسَلِّمُوا عَلىٰ أَهْلِها قَالَ الِاسْتِینَاسُ وَقْعُ النَّعْلِ وَ التَّسْلِیمُ.

از امام صادق در مورد این سخن خداوند "به خانه های دیگران وارد نشوید تا اینکه استیناس کنید [ = اجازه بگیرید ] و به اهل آن خانه ها سلام کنید" سوال کردم، فرمودند: استیناس یعنی کوبیدن کفش به زمین و سلام دادن.

لغت استیناس یعنی کاری که موجب جلب انس و الفت طرف مقابل شود؛ اذن گرفتن.

مجمع البحرین؛ ج‌4، ص 46(طریحی: متوفای1087):

و فی الخبر" یا رسولَ الله ما الاستیناسُ؟ قال: یتکلمُ الرجلُ بالتسبیحة و التحمیدة و التکبیرة و یَتنحنحُ و یُؤذِنُ أهلُ البیت" : ای رسول خدا! استیناس چیست؟ فرمودند: اینکه انسان "سبحان الله" یا "الحمد لله" یا "یا الله" بگوید یا "تَنحنُح کند[ = سرفه کردن، صدا را صاف کردن]" تا اهل خانه متوجه شوند و اذن ورود دهند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۰۰:۱۸
مسلم حیدری

محرومیت از روزی به خاطر گناه

يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۴ ق.ظ

الأمالی (للشیخ الطوسی: متوفای460)؛ ص: 528

یَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّ الرَّجُلَ لَیُحْرَمُ الرِّزْقَ بِالذَّنْبِ یُصِیبُهُ.

ای اباذر! انسان به خاطر گناهی که مرتکب میشود از روزی محروم میشود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۰۰:۴۴
مسلم حیدری

بازبودن نامه عمل از سه راه

شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۱ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‌23، ص: 92؛ علامه مجلسی

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ مِنَ الْأَجْرِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ وَ سُنَّةُ هُدًى سَنَّهَا فَهِیَ یُعْمَلُ بِهَا بَعْدَ مَوْتِهِ أَوْ وَلَدٌ صَالِحٌ یَدْعُو لَهُ(الحدیث موثق على الظاهر.

بعد از مرگ انسان فقط سه ویژگی باعث میشود از اجر و ثواب بهره مند شود: صدقه ای که در زمان حیاتش به جریان انداخته(مانند وقف) و بعد از مرگش جریان دارد، سنت درستی که پایه گذاری کرده و بعد از مرگش به آن عمل میشود و فرزند صالحی که برای او دعا میکند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۰۱
مسلم حیدری

پیامد رضایت به گناه دیگران

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ق.ظ


قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السَّخَطُ وَ إنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا قَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوهٰا فَأَصْبَحُوا نٰادِمِینَ فَمَا کَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکَّةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ ...( خطبه201 نهج البلاغه).

امیر المومنین علیه السلام: ای مردم! رضایت و غضب، افراد را[تحت یک عنوان و حزب] جمع میکنن؛ شتر قوم ثمود را یک نفر پی کرد اما خداوند به خاطر رضایت همگی به این کار، به همه وعده عذاب داد و فرمود: همگی شتر را پی کردند و بعدش پشیمان شدند و دیری نپایید که زمین زیر پایشان مانند سکه داغ در زمین نرم، نعره ای کشید و فرورفت [و بلعیدشان].

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ:  الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى کُلِّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَا بِهِ(حکمت 154 نهج الیلاغه)

امیر المومنین علیه السلام: کسی که به فعل قومی راضی شود مانند کسی است که با آنها وارد آن کار شده است و هر کسی که وارد کاری شود دچار دو گناه است: گناه عمل به آن کار و گناه رضایت به آن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۱۶
مسلم حیدری

رضایت به گناه و بی خیالان

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ق.ظ

وسائل الشیعة؛ ج‌16، ص: 139(حر عاملی، متوفای1104)

وَ فِی الْعِلَلِ وَ التَّوْحِیدِ وَ عُیُونِ الْأَخْبَارِ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِأَیِّ عِلَّةٍ أَغْرَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الدُّنْیَا کُلَّهَا فِی زَمَنِ نُوحٍ وَ فِیهِمُ الْأَطْفَالُ وَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ، فَقَالَ:

ما کَانَ فِیهِمُ الْأَطْفَالُ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَعْقَمَ أَصْلَابَ قَوْمِ نُوحٍ وَ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ أَرْبَعِینَ عَاماً فَانْقَطَعَ نَسْلُهُمْ فَغَرِقُوا وَ لَا طِفْلَ فِیهِمْ، مَا کَانَ اللَّهُ لِیُهْلِکَ بِعَذَابِهِ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ أَمَّا الْبَاقُونَ مِنْ قَوْمِ نُوحٍ فَأُغْرِقُوا بِتَکْذِیبِهِمْ لِنَبِیِّ اللَّهِ نُوحٍ وَ سَائِرُهُمْ أُغْرِقُوا بِرِضَاهُمْ بِتَکْذِیبِ الْمُکَذِّبِینَ وَ مَنْ غَابَ عَنْ أَمْرٍ فَرَضِیَ بِهِ کَانَ کَمَنْ شَاهَدَهُ وَ أَتَاهُ.

راوی: به امام رضا علیه السلام گفتم: به چه علتی خداوند عز و جل در زمان نوح، کل دنیا را غرق کرد و به زیر آب برد در حالی که در میان آنها، بچه ها و افراد بی گناهی وجود داشت؟ فرمودند: در بین آنها کودکی نبود؛

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۵ ، ۰۱:۰۵
مسلم حیدری

مراحل جنین و مدت هر یک؛ دعا برای جنسیت جنین

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ق.ظ

(حج:5/مومنون:12-14)

وسائل الشیعة؛ ج‌7، ص: 140، حر عاملی(متوفای1104):

به امام کاظم علیه السلام گفتم: آیا انسان میتواند برای زن باردار دعا کند که خداوند عزّ و جلّ آنچه را در رحمش میباشد پسری سالم قراردهد؟ حضرت فرمودند: تا چهار ماهگی میتواند دعا کند؛ زیرا چهل شب نطفه است و چهل شب عَلقه و چهل شب مُضغه و هر یک از این سه مرحله چهار ماه کامل زمان میبرد سپس خداوند دو فرشته خلّاق میفرستد و میگویند: پروردگارا چه می آفرینی؟ پسر یا دختر؟ شقی یا سعید؟.....

ابونصر بَزنطی میگوید از امام رضا علیه السلام درخواست کردم از خداوند عزّ و جلّ  برای زن بارداری از فامیلمان دعا کند، پس فرمودند: نطفه سی روز در رحم میماند و سی روز علقه است و سی روز مُضغه و سی روز دارای خلقت و بدون آن است و وقتی چهار ماه تمام شد خداوند دو فرشته خلّاق [= آفریننده] میفرستد و او را صورت دهی میکنند و روزی و اجل و شقی یا سعید بودنش را مینویسند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۲۸
مسلم حیدری