قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

صلوات شعبانیه؛ هنگام ظهر و نیمه شب

جمعه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۱۶ ب.ظ

زاد المعاد - مفتاح الجنان؛ ص47(علامه مجلسی:1110)

وَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنِ الْإِمَامِ زَیْنِ الْعَابِدِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ کَانَ یَقْرَأُ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ عِنْدَ الزَّوَالِ وَ فِی لَیْلَةِ مُنْتَصَفِهِ هَذِهِ الصَّلَوَاتِ:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلَائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِقٌ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصِینِ وَ غِیَاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ مَنْجَا الْخَائِفِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً کَثِیرَةً طَیِّبَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضًى وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۱۶
مسلم حیدری

اعمال مشترک ماه شعبان؛ ماه پیامبر اکرم(ص)

پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۲۱ ب.ظ

زاد المعاد - مفتاح الجنان؛ ص: 44(علامه مجلسی:1110(

این ماه طبق روایات نقل شده ماه نبی اکرم صلّی الله علیه و آله و سلَّم است[وَ بِأَسَانِیدَ مُعْتَبَرَةٍ عَنْهُ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّ الرَّسُولَ الْأَکْرَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی وَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ... و نیز [وَ نُقِلَ عَنِ الرَّسُولِ الْأَکْرَمِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَنَّ شَهْرَ شَعْبَانَ شَهْرٌ شَرِیفٌ وَ هُوَ شَهْرِی...] و [وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ...] و وجه تسمیه آن هم چنانکه در روایت آمده است تشعّب و تقسیم ارزاق مومنین در آن است[وَ إِنَّمَا سُمِّیَ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ یَتَشَعَّبُ فِیهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِینَ] و برای آن اعمالی ذکر شده است از جمله:

1. روزه؛ طبق نقلها دأب نبی اکرم(ص) روزه گرفتن در این ماه و وصل کردن آن به ماه مبارک رمضان بوده است.

2. استغفار و صدقه دادن؛ به طوری که امام صادق علیه السلام این دو را افضل اعمال ماه شعبان بیان می کنند[وَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ أَنَّهُ سُئِلَ الْإِمَامُ الصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلَامُ عَنْ.... قُلْتُ: یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا هِیَ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟ قَالَ: التَّصَدُّقُ وَ الِاسْتِغْفَارُ].

3. بسیار صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت علیهم السلام [وَ فِی کِتَابِ حُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ، رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَأَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَیَّ وَ عَلَى آلِ بَیْتِی...]

4. صلوات معروف شعبانیه هنگام ظهر و نیمه شب[وَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنِ الْإِمَامِ زَیْنِ الْعَابِدِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ کَانَ یَقْرَأُ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ عِنْدَ الزَّوَالِ وَ فِی لَیْلَةِ مُنْتَصَفِهِ هَذِهِ الصَّلَوَاتِ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ...].

5. مناجات معروف شعبانیه [وَ رَوَى السَّیِّدُ ابْنُ طاوُسٍ (ره) بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنِ ابْنِ خَالَوَیْهِ أَنَّ هَذِهِ مُنَاجَاةُ الْإِمَامِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ فِی شَهْرِ شَعْبَانَ:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ...]

پی نوشت

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۲۱
مسلم حیدری

واژه شناسی فترت و مشتقات آن در قرآن

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۳:۴۶ ب.ظ

فتر، فُتور، فترة؛ فاتر، تفتیر [ = انقطاع و سکون و ضعف]

1. یا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَکُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ فَقَدْ جاءَکُمْ بَشِیرٌ وَ نَذِیرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (مائده:19)

اى اهل کتاب(یهود و نصارای)! رسول ما به سوى شما آمده است در حالى که بعد از فَترت میان پیامبران، [حقایق را] براى شما تبیین که مبادا [روز قیامت] بگویید نه بشارت دهنده‏اى به سوى ما آمد، و نه بیم دهنده‏اى، [هم اکنون پیامبر] بشارت دهنده و بیم دهنده به سوى شما آمد و خداوند بر همه چیز توانا است.

2. وَ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عِنْدَهُ لا یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لا یَسْتَحْسِرُونَ /  یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لا یَفْتُرُونَ (انبیاء:19 و 20) همه کسانی که در آسمانها و زمین اند مملوک خداوندند و کسانی که نزد او هستند از عبادتش استکبار نمی ورزند و خسته نمی شوند/ شب و روز او را تسبیح می گویند و خسته و ضعیف نمی شوند.

الاستحسار الانقطاع عن الإعیاء... و التسبیح باللیل و النهار کنایة عن دوام التسبیح من غیر انقطاع (المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏14، ص265).

قال فی مجمع البیان،: الاستحسار الانقطاع عن الإعیاء یقال: بعیر حسیر أی معی، و أصله من قولهم: حسر عن ذراعیه، فالمعنى أنه کشف قوته بإعیاء انتهى. و المراد بقوله: «وَ مَنْ عِنْدَهُ» المخصوصون بموهبة القرب و الحضور و ربما انطبق على الملائکة المقربین، و قوله: «یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لا یَفْتُرُونَ» بمنزلة التفسیر لقوله: «وَ لا یَسْتَحْسِرُونَ» أی لا یأخذهم عی و کلال بل یسبحون اللیل و النهار من غیر فتور، و التسبیح باللیل و النهار کنایة عن دوام التسبیح من غیر انقطاع.( المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏14، ص: 265)

3. «إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِی عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ لا یُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ»(زخرف:75).

مجرمین در عذاب جهنم ماندگارند ؛ از عذابشان کم نمی شود(عذابشان قطع نمی شود) و نومیدانه در آن هستند.

 المراد بالمجرمین المتلبسون بالإجرام فیکون أعم من الکفار و یؤیده إیراده فی مقابلة المتقین و هو أخص من المؤمنین. و التفتیر التخفیف و التقلیل، و الإبلاس الیأس و یأسهم من الرحمة أو من الخروج من النار(المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏18، ص123)

معجم مقائیس اللغة، ج‌4، ص470( ابن فارس)

الفاء و التاء و الراء أصلٌ صحیح یدلُّ على ضَعفٍ فى الشَّى‌ء.

من ذلک: فَتَر الشّى‌ء یَفْتُر فُتُوراً. و الطّرْف الفاتر: الذى لیس بحدیدٍ شَزْر.

و فَتَّرت الشَّى‌ءَ و أفْتَرته. قال اللّه تعالى: لا یُفَتَّرُ عَنْهُمْ، أى لا یُضْعَف.

مجمع البحرین؛ ج‌3، ص433(طریحی:1087)

قوله تعالى: عَلى فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ [5/ 19] أی على سکون و انقطاع من الرسل، لأن النبی ص بُعث بعد انقطاع الرسل، لأن الرسل کانت إلى وقت رُفع عیسى ع متواترة. و فترة ما بین عیسى و محمد ص- على ما نقل- ستمائة‌ سنة (600 سال) قوله: لا یُفَتَّرُ عَنْهُمْ کأنه أراد لا یُسکن و لا ینقطع عنهم العذاب وَ هُمْ فِیهِ مُبْلِسُونَ [83/ 75]. و الفترة: فعلة من فتر عن عمله یفتر فتورا: إذا سکن فیه. و الفترة: انقطاع ما بین النبیین عند جمیع المفسرین. و فتر الماء: إذا انقطع عما کان علیه من البرد إلى السُخونة.( آب گرم شد؛ ماء فاتر: آب گرم).

مفردات ألفاظ القرآن؛ ص622( راغب اصفهانی:502)

و قوله: لا یَفْتُرُونَ [الأنبیاء/ 20]، أی: لا یسکُنون عن نشاطهم فی العبادة؛ خسته نمیشوند، ضعیف نمیشوند؛ منقطع نمیشوند از عبادت.

کتاب العین؛ ج‌8، ص114(فراهیدی: 175)

: فتر فتورا: سکن عن حدته، و لان بعد شدته.... و الفترة: ما بین کل رسول إلى رسول. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۴۶
مسلم حیدری

مقدار زمان فترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و پیامبر اکرم(2)

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول،ج‌25، ص286(علامه مجلسی:1110)

1. و قد روى الصدوق فی کتاب إکمال الدین عن أبیه عن محمد بن یحیى العطار عن یعقوب بن یزید عن محمد بن أبی عمیر عن سعد بن أبی خلف عن یعقوب بن شعیب، عن أبی عبد الله علیه السلام قال:" کان بین عیسى و بین محمد صلى الله علیه و آله و سلم خمسُمائة عام" و هذا هو الصحیح.

علامه مجلسی: شیخ صدوق در کتاب إکمال الدین به طور مستند از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که "بین عیسی و محمد(ص) پانصد سال بود" و همین صحیح است.

 2. و روی عن إسماعیل بن أبی رافع عن أبیه عن النبی صلى الله علیه و آله و سلم" أنه قال کانتِ الفترةُ بین عیسى و بین محمّد أربعمائة سنة و ثمانین سنة" و هذا الخبر و إن کان عامیاً یمکن حمله على أنه لم یُحسَب فیه بعضُ زمان الفترة منها لقرب العهد بعیسى، و أما العامة فقد اختلفوا فیه على أقوال.... .

علامه مجلسی: در روایت عامی(غیر شیعی) آمده است که فَترت[= فاصله] بین عیسی و محمد چهار صد و هشتاد سال بود که می توان آن را حمل کرد بر اینکه مقداری از زمان فترت به خاطر نزدیکی به عیس محاسبه نشده است و البته عامه اقوال مختلفی در این زمینه دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۱۸
مسلم حیدری

مقدار زمان فترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و پیامبر اکرم(1)

چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌25، ص285(علامه مجلسی:1110)

امام محمد باقر علیه السلام به نافع خبیث و معاند اهل بیت که پرسید  بین عیسی و محمد چند سال فاصله بوده است  جواب دادند: 500 سال. نافع در ادامه اشکال کرد که مطابق آیه: [ای پیامبر] از رسولانی که قبل از تو فرستادیم سوال کن که آیا به جز رحمان، خدایانی قراردادیم تا پرستیده شوند(زخرف:45) محمد از چه کسی پرسیده است با اینکه بین او و عیسی 500 سال فاصله بوده است؟! حضرت در جواب این آیه را تلاوت فرمود: منزه است خدایی که شبانه بنده اش را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برد تا از آیات بزرگ خود به او نشان دهیم(إسراء:1). از آیاتی که خداوند به محمد نشاند داد در آن شبی که او را به مسجد الاقصی برد این بود که خداوند، پیامبران و رسولان اولین و آخرین را جمع کرد سپس به جبرئیل دستور داد پس وی هر یک از فصل های اذان و اقامه را دوبار گفت  و در اذانش گفت حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ سپس محمد آمد و با آن قوم نماز خواند پس وقتی برگشت فرمود بر چه چیزی شهادت می دهید و چه کسی را می پرستید؟  گفتند: قَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّه، خدا چنین عهد و پیمانی از ما گرفته است. نافع گفت: درست گفتی ای اباجعفر.

پی نوشت:

1. قوله:" قد تداک علیه الناس" أی ازدحموا.

2. قوله علیه السلام:" أما فی قولی فخمسمائة سنة" أقول: هذا هو الذی دلت علیه أکثر أخبارنا فی قدر زمان الفترة.

- متن روایت:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۲۷
مسلم حیدری

دوران فترت؛ فاصله بین حضرت عیسی و پیامبر اکرم

سه شنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ

یا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَکُمْ عَلى‏ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا ما جاءَنا مِنْ بَشِیرٍ وَ لا نَذِیرٍ فَقَدْ جاءَکُمْ بَشِیرٌ وَ نَذِیرٌ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (مائده:19)

اى اهل کتاب(یهود و نصارای)! رسول ما به سوى شما آمده است در حالى که بعد از فَترت میان پیامبران، [حقایق را] براى شما تبیین که مبادا [روز قیامت] بگویید نه بشارت دهنده‏اى به سوى ما آمد، و نه بیم دهنده‏اى، [هم اکنون پیامبر] بشارت دهنده و بیم دهنده به سوى شما آمد و خداوند بر همه چیز توانا است.

تفسیر نمونه، ج‏4، ص332:

" فترت" در اصل بمعنى سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب نیز گفته میشودو از آنجا که در فاصله میان موسى و مسیح، پیامبران و رسولانى وجود داشتند، اما در میان حضرت مسیح و پیغمبر اسلام ص به این شکل نبود، قرآن این دوران را دوران" فترت رُسُل" نامیده است...»

ولى طبق آنچه در قرآن به آن اشاره شده (در سوره یس آیه 14) و طبق آنچه مفسران اسلامى گفته‏اند حداقل در میان این دو پیامبر، سه نفر از رسولان آمده‏اند و بعضى عدد آنها را چهار نفر میدانند، اما در هر حال میان وفات آن رسولان و پیامبر اسلام(ص) فاصله‏اى وجود داشت و بهمین دلیل در قرآن از آن به عنوان دوران" فترت" یاد شده است.

سؤال: در اینجا ممکن است گفته شود، طبق عقیده ما، جامعه انسانیت لحظه‏اى از نماینده خدا و فرستادگان او خالى نخواهد شد چگونه ممکن است چنین فترتى وجود داشته باشد؟

پاسخ: باید توجه داشت که قرآن میگوید على فترة الرسل یعنى رسولانى در این دوران  نبودند اما هیچ مانعى ندارد که اوصیاى آنها وجود داشته باشند... .

المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏18، ص106:

و قیل: الآیة مما خُوطب به النبی ص لیلةَ المعراج أن یسأل أرواح الأنبیاء ع و قد اجتمع بهم أن یسألهم هل جاءوا بدین وراء دین التوحید و قد وردت به غیر واحدة من الروایات عن أئمة أهل البیت ص و سیوافیک فی البحث الروائی الآتی إن شاء الله.

پی نوشت: فَترت به معنای سکون بعد از حِدّت(شدت) و انقطاع و ضعف است و از این جهت به آب جوش ولرم شده می گویند: ماء فاتر. مشتقات این کلمه در قرآن به کار رفته است(لا یُفتَّرُ عنهم العذابُ(زخرف:75) لا یَفتُرون[انبیاء:20]).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۱۶
مسلم حیدری

عیسی بن مریم در کلام امیر المومنین

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۳۰ ب.ظ

نهج البلاغة؛ خطبه160

و إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِی عِیسَى بْنِ مَرْیَمَ عَلَیْهِ السَّلَامُ- فَلَقَدْ کَانَ یَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ یَلْبَسُ الْخَشِنَ وَ یَأْکُلُ الْجَشِبَ وَ کَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَ سِرَاجُهُ بِاللَّیْلِ الْقَمَرَ وَ ظِلَالُهُ فِی الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ فَاکِهَتُهُ وَ رَیْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لَا وَلَدٌ یَحْزُنُهُ وَ لَا مَالٌ یَلْفِتُهُ وَ لَا طَمَعٌ یُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَ خَادِمُهُ یَدَاهُ.

امیر المومنین علیه السلام: و اگر بخواهی در مورد عیسی بن مریم می گویم. سنگ را بالش خود قرار می داد و لباس خشن می پوشید و غذای نامطبوع می خورد. خورشش گرسنگی و چراغش در شب، ماه و سایه اش در زمستان مشرق ها و مغربهای زمین بود و میوه و سبزی اش چیزهایی بود که زمین برای حیوانات می رویاند. نه همسری داشت که او را بفریبد و نه فرزندی که او را محزون کند و نه مالی که او را مشغول خودش کند و نه طمعی که او را ذلیل و خوار کند. مَرکبش پاهایش و خادمش دو دستش بود.

پی نوشت:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۷ ، ۱۴:۳۰
مسلم حیدری

برخی معجزات حضرت عیسی

چهارشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۳۹ ب.ظ

الاحتجاج؛ ج‌2، ص423(طبرسی:قرن6)

... فمَا یَمْنَعُکَ مِنَ الْإِقْرَارِ بِعِیسَى بْنِ مَرْیَمَ وَ کَانَ یُحْیِی الْمَوْتَى وَ یُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ یَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ ثُمَّ یَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَائِراً بِإِذْنِ اللَّهِ.

امام رضا علیه السلام: .... عیسی بن مریم مردگان را زنده می کرد و کور مادرزاد و مبتلا به برص[ = بیماری پوستی] را شفا می داد و از گِل به شکل پرنده خلق می کرد سپس در آن می دمید و به اذن خدا پرنده می شد(ر.که به:آل عمران:49؛ مائده:110).

پی نوشت:

لسان العرب؛ ج‌13، ص536(ابن منظور:711): الأَکْمَهُ: الذی یُولَدُ أَعمى.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۳۹
مسلم حیدری

گردش عیسی در زمین و روی آب راه رفتن ایشان

سه شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۵۱ ب.ظ

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‌2، ص306(کلینی:329)

عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا یَحْسُدْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً إِنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ کَانَ مِنْ شَرَائِعِهِ السَّیْحُ فِی الْبِلَادِ فَخَرَجَ فِی بَعْضِ سَیْحِهِ وَ مَعَهُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ قَصِیرٌ وَ کَانَ کَثِیرَ اللُّزُومِ لِعِیسَى ع فَلَمَّا انْتَهَى عِیسَى إِلَى الْبَحْرِ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ یَقِینٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى ظَهْرِ الْمَاءِ فَقَالَ الرَّجُلُ الْقَصِیرُ حِینَ نَظَرَ إِلَى عِیسَى ع جَازَهُ بِسْمِ اللَّهِ بِصِحَّةِ یَقِینٍ مِنْهُ فَمَشَى عَلَى الْمَاءِ وَ لَحِقَ بِعِیسَى ع فَدَخَلَهُ الْعُجْبُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ هَذَا عِیسَى رُوحُ اللَّهِ یَمْشِی عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِی عَلَى الْمَاءِ فَمَا فَضْلُهُ عَلَیَّ قَالَ فَرُمِسَ فِی الْمَاءِ فَاسْتَغَاثَ بِعِیسَى فَتَنَاوَلَهُ مِنَ الْمَاءِ فَأَخْرَجَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ مَا قُلْتَ یَا قَصِیرُ قَالَ قُلْتُ هَذَا رُوحُ اللَّهِ یَمْشِی عَلَى الْمَاءِ وَ أَنَا أَمْشِی عَلَى الْمَاءِ فَدَخَلَنِی مِنْ ذَلِکَ عُجْبٌ فَقَالَ لَهُ عِیسَى لَقَدْ وَضَعْتَ نَفْسَکَ فِی غَیْرِ الْمَوْضِعِ الَّذِی وَضَعَکَ اللَّهُ فِیهِ فَمَقَتَکَ اللَّهُ عَلَى مَا قُلْتَ فَتُبْ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا قُلْتَ قَالَ فَتَابَ الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَى مَرْتَبَتِهِ الَّتِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا یَحْسُدَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضاً.

امام صادق علیه السلام: از خدا پروا کنید و به یکدیگر حسادت نکنید. همانا عیسی بن مریم از کارهایش گردش در زمین بود. در یکی از گردش هایش با مرد کوتاه قدی از یارانش بیرون رفت که بسیار ملازم و همراه عیسی بود. پس وقتی عیسی به دریا رسید با یقین صحیح گفت: بسم الله، و روی آب راه رفت. آن مرد کوتاه قد وقتی به عیسی نگاه کرد با یقین صحیح "بسم الله" گفت و روی آب راه رفت و به عیسی رسید. پس دچار عُجب شد و گفت: عیسی، روح الله، روی آب راه می رود و من[هم] روی آب راه میروم، وانگهی او چه فضیلتی و برتری ای بر من دارد؟ پس بلافاصله در آب فرو رفت و از عیسی درخواست کمک کرد. عیسی او را از آب گرفت و بیرونش آورد، سپس گفت: چه گفتی ای قصیر[= کوتاه قد]؟ جواب داد گفتم: عیسی روی آب راه می رود من هم می روم و دچار عجب و غرور شدم. عیسی گفت: خود را در غیر از جایی که خدا قرارت داده بود قرار دادی و خدا به خاطر این حرفت بر تو خشم گرفت. پس توبه کن و به سمت خداوند عزّ و جلّ برگرد. آن مرد توبه کرد و به مرتبه و مقامی که خدا او را در آن قرار داده بود برگشت. پس از خدا پروا کنید و به یکدیگر حسادت نکنید.

تقوا/ حسادت/ عُجب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۵۱
مسلم حیدری