قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

بلند خواندن نماز ظهر روز جمعه

جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ق.ظ

ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج‌4، ص: 667(علامه محمد باقر مجلسی)

49- مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْقِرَاءَةِ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ إِذَا صَلَّیْتُ وَحْدِی أَرْبَعاً أَجْهَرُ بِالْقِرَاءَةِ فَقَالَ نَعَمْ وَ قَالَ اقْرَأْ بِسُورَةِ الْجُمُعَةِ وَ الْمُنَافِقِینَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ(الحدیث حسن کالصحیح):

از امام صادق علیه السلام در مورد قرائت [نماز ظهر] در روز جمعه پرسیدم که اگر فرادی نماز چهار رکعتی خواندم حمد و سوره را بلند بخوانم؟ فرمودند: بله، و افزودند: در روز جمعه، سوره جمعه و منافقون را بخوان.

50- سَعْدٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عِمْرَانَ الْحَلَبِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ وَ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یُصَلِّی الْجُمُعَةَ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ أَ یَجْهَرُ فِیهَا بِالْقِرَاءَةِ فَقَالَ نَعَمْ وَ الْقُنُوتُ فِی الثَّانِیَةِ(الحدیث صحیح):

از امام صادق علیه السلام شنیدم که در مورد شخصی از ایشان سوال شد که روز جمعه نماز را چهار رکعتی می خواند(به جای نماز جمعه، نماز ظهر میخواند)، آیا می تواند بلند بخواند؟ فرمودند: بله و در رکعت دوم قنوت می گیرد.

وَ قَالَ الْبَاقِرُ ع الرَّجُلُ إِذَا صَلَّى الْجُمُعَةَ أَرْبَعَ رَکَعَاتٍ یَجْهَرُ فِیهَا وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوَّلَ مَا صَلَّى فِی السَّمَاءِ صَلَاةَ الظُّهْرِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ جَهَرَ بِهَا( بحار الأنوار، ج‌86، ص: 209):

امام محمد باقر علیه السلام: کسی که نماز [ظهر] جمعه را چهار رکعتی می خواند بلند بخواند، پیامبر اولین نمازی که در آسمان خواندند نماز ظهر جمعه بود که بلند خواندند.

علامه مجلسی: و قال فی المدارک: المشهور بین الأصحاب استحباب الجهر بالظهر یوم الجمعة، و نقل المحقق فی المعتبر عن الأصحاب المنع عن الجهر بالظهر مطلقا و قال: إن ذلک أشبه بالمذهب.

 و قال ابن إدریس: یستحب الجهر بالظهر إن صلیت جماعة لا انفرادا، و یدفعه صریحا روایةُ الحلبی المتقدمة.

نظر علامه مجلسی: و الأظهر استحباب الجهر مطلقا( مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌15، ص: 364).

من صلى الظهر منفردا یوم الجمعة أو المسافر، یُستحبُّ له الجَهرُ بالقراءة. و لا أعرف لأحد من الفقهاء وفاقا فی ذلک. دلیلنا: إجماعُ الفرقة(الخلاف، ج‌1، ص: 632؛ شیخ طوسی): به اجماع امامیه بلند خواندن نماز ظهر جمعه در وطن و سفر به صورت فرادا مستحب است ولی اهل سنت این را قبول ندارند.

آیت الله بهجت: مستحب است حمد و سوره نماز ظهر را در روز جمع بلند بخوانند(توضیح المسایل مراجع ج 1، م992)

امام خمینی در تحریر الوسیله: براى مردان مستحب است در نماز ظهر و عصر که حمد و سوره در آنها آهسته خوانده مى شود این که جمله بسم الله الرحمن الرحیم را با صداى بلند بخوانند همچنان که براى آنان مستحب است که همه حمد و سوره را در روز جمعه بلند بخوانند ولکن احتیاط به آهسته خواندن آن ترک نشود(مساله10) 

آیا حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه را میشود بلند(جهرا)خواند؟

در فرض سؤال سزاوار نیست احتیاط در آهسته خواندن ترک شود(استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۵
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی