قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (بقره:207)

برخی از مردم برای کسب رضایت خداوند جان خود را می فروشند(جان فشانی می کنند) و خداوند نسبت به بندگان بسیار مهربان است.

تفسیر نور، ج‏1، ص325(محسن قرائتی):

(ابن أبی الحدید که از علماى قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است: «تمام مفسّران گفته ‏اند این آیه درباره على بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است که در لیلة المبیت در بستر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله خوابید و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آن را انکار نمی کند».

مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله ‏اى یک نفر را براى کشتن پیامبر صلى اللَّه علیه و آله انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر صلى اللَّه علیه و آله از نقشه‏ ى آنان با خبر شد و على علیه السلام براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید) تمام.

- نقطه آغاز هجرت پیامبر(ص) همین طرح مشرکین مکه برای قتل ایشان بود که حضرت ناچار به هجرت از مکه به مدینه(یثرب) شدند و در شب معروف به لیلة المبیت که مشرکین در صدد اجرای طرح خود برآمدند حضرت امیر المومنین در جای پیغمبر خوابیدند و پیغمبر به قصد مدینه از شهر خارج شدند و بدین ترتیب توطئه مشرکین خنثی شد. لیلة المبیت، شب اول ماه ربیع الاول سال 13 بعثت است که مبدا تاریخ هجری قمری نیز شد. حضرت 10 سال هم در مدینه اقامت داشتند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۱
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی