زیارت اربعین و دلیل توصیه به آن
ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، ج9، ص125(علامه مجلسی:1110)
علامه محمد باقر مجلسی: زیارت اربعین که طبق روایات از نشانه های مومن برشمرده شده در کلام اصحاب امامیه و بعضی از روایات به 20 صفر تفسیر شده است و این مبنی بر آن است که ماه محرم در آن سال(سال 61 هجری قمری) ناقص بوده باشد(یعنی بیست و نه روز بوده باشد) یا اینکه روز شهادت حضرت، در آن(یعنی محاسبه اربعین از روز عاشورا تا بیست صفر) حساب نشده است. سبب زیارت اربعین آنچنان که مشهور است رسیدن سرهای مقدس و مطهر به بدن های شریف شهدای کربلا است. البته این مطلب را در روایات ندیده ام با اینکه رفتن آنها به دمشق و بازگشتشان از آنجا در آن زمانِ کوتاه، خیلی بعید است مگر اینکه گفته شود چنین چیزی با اعجاز اتفاق افتاده است که خلاف مشهور است. ممکن است سبب زیارت اربعین این باشد که اولین زائر حضرت به حسب ظاهر جابر بن عبد الله انصاری بوده است که در مثل چنین روزی به کربلا رسید یا اینکه زیارت اربعین دلیل دیگری دارد که ما نمی دانیم و خدا و حجت های او علیهم السلام از حقیقت امر آگاهند.