قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

۳۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

موارد ولیمه؛ 5 مورد

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۲ ب.ظ

روایت پنجم که مرحوم شیخ طوسی(رضوان الله علیه) نقل کرده است از وجود مبارک امام کاظم(سلام الله علیه) یا امام رضا(سلام الله علیه) «عَنْ أَبِی الْحَسَن (علیه السلام)»ـ چون قبلاً ملاحظه فرمودید که پنج امام از ائمه بزرگوار(علیهم السلام) به کنیه «ابی الحسن» مکنّی هستند ـ « أَنَّ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَالَ: لَا وَلِیمَةَ إِلَّا فِی خَمْسٍ»، در پنج چیز عنوان ولیمه مطرح است:

 «فِی‏ عُرْس أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَازٍ»، این اقسام پنجگانه را حدیث تفسیر میکند، فرمود: 

«فَالْعُرْسُ التَّزْوِیجُ»؛ در عروسی ولیمه مستحب است «وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ»؛ وقتی کودک که به دنیا آمده، ولیمه مستحب است ـ این ولیمه غیر از عقیقه است که بعد خواهد آمد، شاید جزء همان عقیقه باشد ـ«وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ»؛ وقتی میخواهند ختنه کنند آن دعوت، ولیمه است «وَ الْوِکَارُ الرَّجُلُ یَشْتَرِی الدَّارَ»؛ خانه ای که خرید ولیمه مستحب است «وَ الرِّکَازُ الرَّجُلُ یَقْدَمُ مِنْ مَکَّة»؛ از مکه که می آید یا «یَقدِم بمکه»، این ولیمه دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۰۲
مسلم حیدری

بی نیازی از طب و پزشکی

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ

بحار الأنوار؛ ج‌63، ص: 415؛ علامه مجلسی

وَ فی الخصال عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا الْقَطَّانِ عَنْ بَکْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِیبٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ هُدْبَةَ بْنِ خَالِدٍ الْقَیْسِیِّ عَنْ مُبَارَکِ بْنِ فَضَالَةَ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع لِلْحَسَنِ ابْنِهِ ع یَا بُنَیَّ أَ لَا أُعَلِّمُکَ أَرْبَعَ خِصَالٍ تَسْتَغْنِی بِهَا عَنِ الطِّبِّ فَقَالَ بَلَى یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَا تَجْلِسْ عَلَى الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَأَعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى الْخَلَاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیْتَ عَنِ الطِّبِّ

امیر المومنین علی بن ابی طالب به فرزندشان [ امام ] حسن علیهما السلام:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۶:۲۹
مسلم حیدری

استحباب کشیدن دست به سر و صورت بعد از دعا

شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ق.ظ

سیرۀ اهل بیت عصمت علیهم السلام به هنگام دعا چگونه بوده است؟

وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روایات و سنت معصومین (علیهم‏ السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بکشد؛ برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۵ ، ۰۰:۲۱
مسلم حیدری

کوتاه کردن نماز؛ فریاد کودک

شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ق.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌21، ص: 84؛ علامه محمد باقر مجلسی(1110)

4- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِی الرَّکْعَتَیْنِ الْأَخِیرَتَیْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِی الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاکَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِی الرَّکْعَتَیْنِ الْأَخِیرَتَیْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ الصَّبِیِّ(الحدیث حسن)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۵ ، ۰۰:۱۸
مسلم حیدری

تمام طب و پزشکی

جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۷ ب.ظ

حُکِی أنّ الرشیدَ کان له طبیب نصرانی حاذق فقال ذاتَ یوم لعلی بنِ الحسینِ بنِ واقد: لیس فی کتابکم من علم الطب شی‏ء، و العلم علمان: علمُ الأدیان و علمُ الأبدان! فقال له علی: قد جَمع الله الطبَّ کلَّه فی نصفِ آیة و هو قوله :«کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» و جمع نبیُّنا الطبَّ فی قوله: «المَعِدَةُ بیتُ الداء، و الحِمیةُ رأسُ کلِّ دواء، و أعطِ کلَّ بدن ما عَوَّدتَه» فقال الطبیبُ: ما ترک کتابُکم و لا نبیکم لجالینوس طبا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۵ ، ۱۵:۱۷
مسلم حیدری

امید بخش ترین آیه قرآن

چهارشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۴ ب.ظ

در حدیثى از امام باقر علیه السلام از پدرش حضرت زین العابدین علیه السلام از عمویش" محمد بن حنفیه" [چون مادرش از قبیله حنفیه بوده بدین نام لقب گرفته] از پدرش امیر مؤمنان علیه السلام می خوانیم: رسول اللَّه فرمود: روز قیامت من در موقف شفاعت می ایستم، و آن قدر گنهکاران را شفاعت کنم که خداوند گوید: أ رضیتَ یا محمدُ؟!:" آیا راضى شدى اى محمد"؟! من می گویم:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۵ ، ۲۰:۱۴
مسلم حیدری

سنت عید فطر

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌16، ص: 408

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إطْعََمْ یَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْمُصَلَّى(الحدیث: حسن).

امام صادق علیه السلام: در روز فطر قبل از اینکه [ برای نماز] به مصلّی [= نمازگاه] بروی، بخور.

علامه مجلسی: استحباب این امر قبل از خروج از منزل، اجماعی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۵ ، ۲۲:۳۱
مسلم حیدری

خروج از منزل و مسافرت؛ ادعیه و اذکار

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۱۲ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌12، ص: 319؛ علامه محمد باقر مجلسی

1- امام صادق علیه السلام: هر کس سوره قل هو الله احد را هنگام خروج از منزل 10 مرتبه بخواند لحظه به لحظه در حفاظت و حراست خداوند عزّ و جلّ است تا موقعی که به خانه اش برگردد(حسن کالصحیح)

2- ابوحمزه: امام صادق علیه السلام را دیدم که وقتی میخواهد از منزل خارج شود در کنار درب ایستاده و لبانش را تکان میداد، به ایشان گفتم: موقع خروج از منزل دیدم که لبانتان را تکان میدهید، آیا چیزی گفتید؟ فرمودند: بله، انسان وقتی میخواهد از منزل خارج شود:

 3 بار بگوید اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ، و 3 بار بگوید: بِاللَّهِ أَخْرُجُ وَ بِاللَّهِ أَدْخُلُ وَ عَلَى اللَّهِ أَتَوَکَّلُ.... (این روایت با دو سند صحیح و حسن نقل شده است)....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۵ ، ۱۶:۱۲
مسلم حیدری

حدیث مُرسَل و مُسنَد

يكشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۰ ب.ظ

احادیث از حیث سند به دو قسم تقسیم میشوند:

۱) مرسل یعنی بی سند و ۲) مسند یعنی دارای سند...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۷:۱۰
مسلم حیدری

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌24، ص: 61( علامه مجلسی:1110)

6 عَلِیُّ بْنُ إِبرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسمَاعِیلَ عَنِ الفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحمَنِ بْنِ الحَجَّاجِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا تَقُولُ فِی رَجُلٍ قَطَعَ إِصبَعاً مِنْ أَصَابِعِ المَرأَةِ کَمْ فِیهَا قَالَ عَشْرٌ مِنَ الْإِبِلِ قُلْتُ قَطَعَ اثنَیْنِ قَالَ عِشْرُونَ قُلْتُ قَطَعَ ثَلَاثاً قَالَ ثَلَاثُونَ قُلْتُ قَطَعَ أَرْبَعاً قَالَ عِشْرُونَ قُلْتُ سُبحَانَ اللَّهِ یَقْطَعُ ثَلَاثاً فَیَکُونُ عَلَیْهِ ثَلَاثُونَ وَ یَقطَعُ أَربَعاً فَیَکُونُ عَلَیْهِ عِشْرُونَ إِنَّ هَذَا کَانَ یَبْلُغُنَا وَ نَحْنُ بِالْعِرَاقِ فَنَبرَأُ مِمَّنْ قَالَهُ وَ نَقُولُ الَّذِی جَاءَ بِهِ شَیْطَانٌ فَقَالَ مَهْلًا یَا أَبَانُ... هَکَذَا حَکَمَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ المَرأَةَ تُقَابِلُ الرَّجُلَ إِلَى ثُلُثِ الدِّیَةِ فَإِذَا بَلَغَتِ الثُّلُثَ رَجَعَتْ إِلَى النِّصْفِ یَا أَبَانُ إِنَّکَ أَخَذْتَنِی بِالْقِیَاسِ وَ السُّنَّةُ إِذَا قِیسَتْ مُحِقَ الدِّینُ.

الحدیث السادس: حسن کالصحیح. قوله علیه السلام:" مهلا" أی اُسکُت و انظر فی حتى أجیبک، و یدل على عدم حجیة القیاس بالطریق الأولى أیضا فلا تغفُل.

أبان بن تغلِب میگوید: به امام صادق عرض کردم نظرتان در مورد مردی که یک انگشت از انگشتان زنی را قطع کرده است چیست؟ چقدر دیه دارد؟ فرمودند: ده شتر. گفتم: دو انگشت را قطع کرد چطور؟ فرمودند: بیست شتر. گفتم سه انگشت؟ فرمودند: سی شتر. گفتم: چهار انگشت؟ فرمودند بیست شتر. [ گفتم ] سبحان الله! سه انگشت را قطع میکند باید سی شتر دیه دهد و چهار انگشت را قطع میکند بیست شتر! ما در عراق بودیم و این مطلب به ما رسید و از گوینده اش تبری جستیم و میگفتیم: این حرف شیطان است. فرمودند: ای أبان آهسته! رسول خدا اینگونه حکم کردند، زن با مرد تا یک سوم دیه برابر است و وقتی که به یک سوم رسید دیه به نصف برمیگردد. ای ابان! تو برای من قیاس کردی، در حالی که اگر سنت قیاس شود دین نابود میشود و چیزی از آن باقی نمی ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۷:۰۶
مسلم حیدری