قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

حجت های الهی: حجت ظاهری و باطنی

يكشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۳۳ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‌1، ص57( علامه مجلسی:1110)

- أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشعَرِیُّ عَنْ بَعْضِ أَصحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الحَکَمِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو الحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعفَرٍ : ... یَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ وَ أَمَّا الْباطِنَةُ فَالْعُقُولُ یَا هِشَامُ إِنَّ العَاقِلَ الَّذِی لَا یَشغَلُ الحَلَالُ شُکرَهُ وَ لَا یَغْلِبُ الحَرَامُ صَبرَهُ(مرسل).

امام موسی کاظم علیه السلام: ای هِشام! خداوند در برابر مردم دو حجت دارد: حجت ظاهری و حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری همان رسولان و انبیاء و ائمه علیهم السلام اند و حجت باطنی همان عقل هاست. ای هِشام! عاقل کسی است که حلال [ و کثرت نعمتها] او را از شکر بازنمی دارد و حرام بر صبرش غلبه نمی کند.

علامه مجلسی: قوله علیه السلام و أما الباطنة فالعقول، لعل المراد بها هیهنا أی التی مناطُ التکلیف و بها یمیز بین الحق و الباطل و الحَسَنِ و القبیح.

علامه مجلسی: احتمالا مراد از عقل در اینجا، مناط تکلیف است که مکلف بوسیله آن بین حق و باطل و خوب و بد فرق میگذارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۱
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی