قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

فلسفه زهد؛ توجه قلب به آخرت

يكشنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۱۸ ب.ظ

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌2، ص129(کلینی: 329)‌

5- وَ بِهَذَا الْإِسنَادِ عَنِ الْمِنقَرِیِّ عَنْ سُفیَانَ بْنِ عُیَینَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ هُوَ یَقُولُ کُلُّ قَلبٍ فِیهِ شَکٌّ أَوْ شِرْکٌ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا بِالزُّهْدِ فِی الدُّنیَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَةِ.

امام صادق علیه السلام: قلبی که در آن شک یا شرک وجود دارد [از درجه اعتبار یا قرب حق] ساقط است و [انبیاء و اوصیا] صرفا زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا را از این جهت خواسته اند که قلوبشان برای آخرت [از دیگر امور] فارغ شود.

علامه مجلسی: حب دنیا فرع بر شک یعنی عدم یقین کامل به آخرت است و عدم اعتماد و توکل بر خدا دررزق و مانند آن از مراتب شرک خفی است.

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌8، ص: 271

و فیه دلالة على أن حب الدنیا متفرع على الشک أی عدم الیقین الکامل بالآخرة، و الشرک أی عدم التوکل التام على الله تعالى فی الرزق و غیره، و الاعتماد على السعی و العمل و الاشتغال بتحصیل الدنیا و التوسل بغیره تعالى، و هو إحدى مراتب الشرک الخفی‌" فهو ساقط" أی عن درجة الاعتبار و القبول، و التردید على سبیل منع الخلو" و إنما أرادوا" أی الأنبیاء و الأوصیاء و خلص أصحابهم" بالزهد" الباء زائدة زیادتها فی قوله تعالى:" وَ مَنْ یُرِدْ فِیهِ بِإِلحادٍ".

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۱
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی