قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

نوافل

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۷ ب.ظ

نوافل

نافله به معنی هبه، عطیه و زیاده می باشد؛ و نماز نافله به نماز زائد (اضافه) بر نماز واجب اطلاق میشود(مجمع البحرین طریحی؛ ذیل لغت نَفَل) در اصطلاح فقها به نمازهای مستحبی گفته می شود که در زمانهای مخصوصی خوانده می شود.

نماز های نافله سی و چهار رکعت می‌باشند ...

نافله صبح : 2 رکعت است که پیش از نماز صبح خوانده می‌شود.

نافله ظهر : 8 رکعت است .وقت نافله ظهر همان وقت نماز واجب ظهر است و پیش از نماز واجب ظهر خوانده می‌شود

نافله عصر : 8 رکعت است.  وقت نافله عصر همان وقت نماز واجب عصر است. و پیش از نماز واجب عصر خوانده می‌شود.

نافله مغرب : 4 رکعت است . وقت نافله مغرب همان وقت نماز واجب مغرب است و بعد از نماز مغرب خوانده می‌شود.

نافله عشا : 2 رکعت است(بصورت نشسته خوانده می شود). وقت نافله عشاء همان وقت نماز واجب عشاء است و بعد از نماز عشاء خوانده می‌شود.

نافله شب؛ نماز شب : 11 رکعت است وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح است.از یازده رکعت نافله شب، هشت رکعت آن باید به نیت نافله شب، و دو رکعت آن به نیت نماز شفع، و یک رکعت آن به نیت نماز وتر خوانده شود- می توان دعا های گوناگونی را در نماز شب خواند که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.

نافله جمعه در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و نافله عصر چهار رکعت اضافه می‌شود.

نافله مسافر : نافله ظهر و عصر را در سفر نباید خواند. ولى نافله عشا (نماز وتیره) را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى ‏تواند بجا آورد. نافله صبح و نافله مغرب و نافله شب(نماز شب) پا بر جاست و می توان آن را خواند. شخصی که نمازش در سفر کامل است مانند رانندگان و می توانند تمام نوافل را بخوانند و نمازشان صحیح است.

احکام نوافل‏ مطابق با رساله توضیح المسایل امام خمینی

کیفیت خواندن آن

٧٦٤ نمازهاى مستحبى زیاد است و آنها را نافله گویند. و بین نمازهاى مستحبى، به خواندن نافله ‏هاى شبانه روز بیشتر سفارش شده، و آنها در غیر روز جمعه سى و چهار رکعتند، که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر و چهار رکعت نافله مغرب و دو رکعت نافله عشا و یازده رکعت نافله شب و دو رکعت نافله صبح مى‏ باشد. و چون دو رکعت نافله عشا را بنابر احتیاط واجب باید نشسته خواند،یک رکعت‏ حساب مى‏ شود. ولى در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه مى‏شود.

٧٦٥ از یازده رکعت نافله شب، هشت رکعت آن باید به نیت نافله شب، و دو رکعت آن به نیت نماز شفع، و یک رکعت آن به نیت نماز وتر خوانده شود. و دستور کامل نافله شب در کتابهاى دعا گفته شده است.

٧٦٦ نمازهاى نافله را مى ‏شود نشسته خواند ولى بهتر است دو رکعت نماز نافله نشسته را یک رکعت‏ حساب کند. مثلا کسى که مى‏خواهد نافله ظهر را که هشت رکعت است نشسته بخواند، بهتر است‏ شانزده رکعت بخواند. و اگر مى‏ خواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز یک رکعتى نشسته بخواند.

٧٦٧ نافله ظهر و عصر را در سفر نباید خواند. ولى نافله عشا را به نیت اینکه شاید مطلوب باشد، مى‏تواند بجا آورد.

وقت نافله‏ هاى یومیه

٧٦٨ نافله نماز ظهر پیش از نماز ظهر خوانده مى‏ شود. و وقت آن از اول ظهر است تا موقعى که آن مقدار از سایه شاخص که بعداز ظهر پیدا مى ‏شود، به ‏اندازه دو هفتم آن شود. مثلا اگر درازى شاخص هفت وجب باشد، هر وقت مقدار سایه ‏اى که بعد از ظهر پیدا مى‏ شود به دو وجب رسید، آخر وقت نافله ظهر است.

٧٦٩ نافله عصر پیش از نماز عصر خوانده مى‏ شود. و وقت آن تا موقعى است‏که آن مقدار از سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا مى ‏شود، به چهار هفتم آن برسد. و چنانچه بخواهد نافله ظهر یا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر، و نافله عصر را بعد از نماز عصر بخواند. و بنابر احتیاط واجب، نیت ادا و قضا نکند.

٧٧٠ وقت نافله مغرب، بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى که سرخى طرف مغرب که بعد از غروب کردن آفتاب در آسمان پیدا مى ‏شود، از بین برود.

٧٧١ وقت نافله عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است. و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود.

٧٧٢ نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده مى‏شود. و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب، به مقدار خواندن یازده رکعت نماز شب است. ولى احتیاط آن است که قبل از فجر اول نخوانند، مگر آن که بعد از نافله شب بلافاصله بخوانند، که ‏در این صورت مانعى ندارد.

٧٧٣ وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزدیک اذان صبح خوانده شود.

آیت الله خامنه ای: س 720: آیا خواندن نافله ظهر و عصر، پس از ادای نماز ظهر و عصر و در وقت نافله، باید به قصد قضا باشد و یا به قصد دیگری؟

ج: در این هنگام، احوط اداى آن به قصد قربة الى الله، بدون قصد ادا و قضاء است.

 

س: در صورت زیادی وقت، نماز غفیله مقدم است یا چهار رکعت نماز نافله مغرب؟ اگر بعد از نماز مغرب وقت کم باشد (در نماز جماعت) کدامیک بهتر است به‌جا آورده شود؟

ج) می‌توانید دو رکعت نافله مغرب را خوانده و دو رکعت دیگر را در قالب نماز غفیله به‌جا آورید.

س: اگر در نماز مستحبى شک ایجاد شود، چه حکمى دارد؟

ج) اگر شک در رکعات باشد، مخیر است که بنا را بر اقلّ بگذارد و یا بر اکثر لکن شک در افعال نافله، حکم شک در نماز واجب را دارد.

(سایت ایشان http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=60)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۵
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی