قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

موارد ولیمه؛ 5 مورد

يكشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۰۲ ب.ظ

روایت پنجم که مرحوم شیخ طوسی(رضوان الله علیه) نقل کرده است از وجود مبارک امام کاظم(سلام الله علیه) یا امام رضا(سلام الله علیه) «عَنْ أَبِی الْحَسَن (علیه السلام)»ـ چون قبلاً ملاحظه فرمودید که پنج امام از ائمه بزرگوار(علیهم السلام) به کنیه «ابی الحسن» مکنّی هستند ـ « أَنَّ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَالَ: لَا وَلِیمَةَ إِلَّا فِی خَمْسٍ»، در پنج چیز عنوان ولیمه مطرح است:

 «فِی‏ عُرْس أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِکَارٍ أَوْ رِکَازٍ»، این اقسام پنجگانه را حدیث تفسیر میکند، فرمود: 

«فَالْعُرْسُ التَّزْوِیجُ»؛ در عروسی ولیمه مستحب است «وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ»؛ وقتی کودک که به دنیا آمده، ولیمه مستحب است ـ این ولیمه غیر از عقیقه است که بعد خواهد آمد، شاید جزء همان عقیقه باشد ـ«وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ»؛ وقتی میخواهند ختنه کنند آن دعوت، ولیمه است «وَ الْوِکَارُ الرَّجُلُ یَشْتَرِی الدَّارَ»؛ خانه ای که خرید ولیمه مستحب است «وَ الرِّکَازُ الرَّجُلُ یَقْدَمُ مِنْ مَکَّة»؛ از مکه که می آید یا «یَقدِم بمکه»، این ولیمه دارد.

پس حاجی که از سفر برمیگردد ولیمه دارد، نوزاد که به دنیا آمده ولیمه دارد، ختنه میکنند ولیمه دارد و عروسی ولیمه دارد و خرید خانه نیز. عقیقه در بعضی از امور بر همین ولیمه ها تطبیق شده است. این روایت پنجم را که مرحوم شیخ طوسی(رضوان الله علیه) نقل کرد مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) هم همین را نقل کرده است. با همین سند هم مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) نقل کردند که آن حضرت از آباء کرامش که وجود مبارک پیغمبر به حضرت امیر(سلام الله علیهما) وصیت میکند،یکی از وصایایش همین مسئله ولیمه است که ولیمه در پنج امر است.

(جوادی آملی، بحث نکاح)؛

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۰
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی