قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

پیامد رضایت به گناه دیگران

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۱۶ ق.ظ


قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السَّخَطُ وَ إنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا قَالَ سُبْحَانَهُ فَعَقَرُوهٰا فَأَصْبَحُوا نٰادِمِینَ فَمَا کَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّکَّةِ الْمُحْمَاةِ فِی الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ ...( خطبه201 نهج البلاغه).

امیر المومنین علیه السلام: ای مردم! رضایت و غضب، افراد را[تحت یک عنوان و حزب] جمع میکنن؛ شتر قوم ثمود را یک نفر پی کرد اما خداوند به خاطر رضایت همگی به این کار، به همه وعده عذاب داد و فرمود: همگی شتر را پی کردند و بعدش پشیمان شدند و دیری نپایید که زمین زیر پایشان مانند سکه داغ در زمین نرم، نعره ای کشید و فرورفت [و بلعیدشان].

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ:  الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کَالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُمْ وَ عَلَى کُلِّ دَاخِلٍ فِی بَاطِلٍ إِثْمَانِ إِثْمُ الْعَمَلِ بِهِ وَ إِثْمُ الرِّضَا بِهِ(حکمت 154 نهج الیلاغه)

امیر المومنین علیه السلام: کسی که به فعل قومی راضی شود مانند کسی است که با آنها وارد آن کار شده است و هر کسی که وارد کاری شود دچار دو گناه است: گناه عمل به آن کار و گناه رضایت به آن.


بحار الأنوار؛ ج‌97، ص: 94(علامه مجلسی، متوفای1110):

فی تفسیر العیاشی عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ فِی قَوْلِ اللَّهِ قَدْ جٰاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِی بِالْبَیِّنٰاتِ وَ بِالَّذِی قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلَاءِ لَمْ یَقْتُلُوا وَ لَکِنْ فَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَ رِضَاهُمْ لِذَلِکَ الْفِعْلِ.

ترجمه: امام صادق علیه السلام در مورد این کلام خداوند که"رسولانی پیش از من، دلایل آشکاری برایتان آوردند و نیز آنچه را گفتید آوردند پس اگر راست میگویید چرا آنها را کشتید" فرمودند: خداوند میدانست که اینها پیامبران قبلی را به قتل نرساندند اما چون دلشان با قاتلین بود، آنها را به خاطر این تبعیت دلی و رضایت به کار آنها، قاتل نامید.

جوهری: و خار الثَوْرُ یَخُورُ خُوَاراً: صَاحَ. و منه قوله تعالى: فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَداً لَهُ خُوٰارٌ(الصحاح، 2، ص651). صیحه؛ صدای شدید.

جوهری: السُّخْط و السَّخَط: خلاف الرضا(صحاح، ج3، ص1130)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی