قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

نماز؛ چشمه زلال و پاک کننده(2)

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۳۱ ق.ظ

توصیه امیر المومنین به اصحابشان:

تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا "کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً" أَ لَا تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا "ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ" وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه واله بِالْحَمَّةِ تَکُونُ عَلَى بَابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ یَبْقَى عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ ...

به امر نماز پایبند و متعهد باشید و از آن مراقبت کنید و بسیار نماز بخوانید و با آن به خدا نزدیک شوید؛ چرا که نماز بر مومنین، واجب و دارای وقت معین است، مگر به جواب اهل آتش گوش نداده اید که وقتی از آنها سوال می شود "چه چیزی شما را داخل جهنم کرد؟ می گویند: از نمازگزارها نبودیم". نماز گناهان را مانند برگ درخت می ریزد و مانند بازکردن طناب، انسان را [از قید گناه] باز و آزاد می کند و پیامبر(ص) آن را به چشمه آب گرمی تشبیه فرمودند که دم درب خانه انسان است و او شبانه روز پنج مرتبه خود را در آن بشوید و امید است که چرک و آلودگی ای در او باقی نماند...

نهج البلاغة، خطبه199(سید رضی)

فخر الدین طریحی: الحَمَّة بالفتح و التشدید أیضا: العیون الحارة‌ التی یَستشفى بها الأعِلّاء و المرضى: چشمه آب گرم درمانی(مجمع البحرین؛ ج‌6، ص: 50). الفاظ حمیم و حمام و یحموم و حامّه[= خاصّه یعنی نزدیکان] و حِمام از این خانواده اند. أعِلّاء: جمع علیل است مثل طبیب: اطباء

صاحب بن عباد:  التَّعَهُّدُ و التَّعَاهُد: الاحتفاظ بالشی‌ء. و قیل: التَّعاهُد یکون من اثنین(المحیط فی اللغة، ج‌1، ص: 111)؛ عهد یعنی آن چیزی که حفظ و مراعاتش لازم است؛ توصیه لازم الاجرا. تعهد و تعاهد یعنی متعهد شدن به چیزی؛ ملزم شدن به مراعات چیزی.

ابن فارس: الحاء و التاء أصلٌ واحد، و هو تساقُطُ الشى‌ء، کالورق و نحوِه و یُحمل علیه ما یقارِبُه. فالحتُّ حتُّ الوَرَقِ من الغصن(معجم مقائیس اللغة، ج‌2، ص: 28)؛ حتّ یعنی تکاندن، ریختن.

ابن فارس: الراء و الباء و القاف أصلٌ واحد، و هو شى‌ء یدور بشى‌ء کالقِلادة فى العنق، ثم یتفرَّع. فالرِّبْقة: الخیط فى العنُق معجم مقائیس اللغة؛ ج‌2، ص: 481؛ رِبق و رِبقة به سکون باء جمعش رِبَق می باشد یعنی طناب(البته طنابی که گره دارد).

الدَرَن: الوسخ یعنی چرک

 

 

 

                                                                                                                                 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۳
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی