قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

معناشناسی عائل، عائله، عِیال، عیله

يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳ ب.ظ

خلاصه: فعل عال یعول یعنی فقیر شدن؛ عَیله یعنی فقر و فاقه؛ عائل یعنی فقیر؛ عِیال: کسانی که تامین هزینه هایشان بر انسان واجب است.

عَیلة و عائل در قرآن استعمال شده است.

مجمع البحرین،ج‌5، ص432(فخر الدین طریحی):

قوله تعالى وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً [توبه:28]

العَیلة و العالة: الفاقة و الفقر. یقال عال یعیل عیلة من باب سار و عیولا: إذا افتقر. قوله وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنىٰ [ضحی:8] أی فقیرا فأغناک من مال خدیجة. أو بما أفاء الله علیک من الغنائم.

و عیال الرجل: ما یعوله و یَمُونُه. الواحد عیل. و الجمع عیایل. و عال الرجل عیاله عولا أی قاتهم(قوت) و أنفق علیهم. و أعال الرجل: کثرت عیاله. فهو مُعیل و المرأة مُعیلة.

و فی الدعاء" أعوذ بک من العیلة" أی الفقر و المسکنة.

الحدیث:" ما عال من اقتصد" أی ما افتقر من اقتصد فی معیشته.

مجمع البحرین؛ ج‌6، ص: 320

نکته: مانه یَمونُه مونا: إذا احتمل مؤنتَه‌: هزینه های او را متقبل شد.لذا عاله[به صورت متعدی] یعنی هزینه های او را برعهده گرفت و عال الرجلُ[به صورت لازم] یعنی فقیر شد.

مؤونه: هزینه، خرج

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۲
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی