قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

نهج البلاغة، حکمت 333(سید رضی،قرن5)

وَ قَالَ علیه السلام فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ:

 الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ أَوسَعُ شَیْ‌ءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَیْ‌ءٍ نَفْساً یَکرَهُ الرِّفعَةَ وَ یَشنَأُ السُّمعَةَ طَوِیلٌ غَمُّهُ بَعِیدٌ هَمُّهُ کَثِیرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ شَکُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ بِفِکرَتِهِ ضَنِینٌ بِخَلَّتِهِ سَهْلُ الخَلِیقَةِ لَیِّنُ العَرِیکَةِ نَفْسُهُ أَصلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ العَبْدِ.

امیر المومنین علیه السلام: شادی مومن در صورت او است(بَشاش است) و اندوهش در قلبش؛ سعه صدر و تحمل و تواضعش از همه بیشتر است؛ از برتری و شهرت عمل بدش می آید؛ غمش طولانی و همتش بلند و سکوتش بسیار و وقتش پر است؛ سپاسگزار و صبور است؛ غرق در فکر خود است؛ نسبت به نیاز خود[ در مقابل دیگران] بخیل و کتوم است؛ اخلاقش آسان است(سخت نمی گیرد)؛ نرم و مطیع است؛ از سنگ محکم تر و سفت تر است و در عین حال از برده رام تر است.

مجمع البحرین؛ ج‌5، ص: 282:

العریکة: الطبیعة یقال فلان لیّن العریکة إذا کان سلسا مُطاوعا مُنقادا قلیلَ الخلاف و النُفور. و لانت عریکته: إذا انکسرت نِخوتُه‌.

ذِلّ یعنی نرم و رام و ذُلّ یعنی ذلت و خواری/صَمت: سکوت به جا/یَشنأ ازشنئ (زشت).

معجم مقائیس اللغة والمحیط فی اللغة:ضَنین:بخیل؛ کَتوم/ خَلَّة:1.حاجت(نیاز)،2.خصلت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۸
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی