قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

تخم کردن و جوجه کردن شیطان در سینه انسان!

يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ

نهج البلاغة؛ خطبه7

اتَّخَذُوا الشَّیطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشرَاکاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الخَطَلَ فِعلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیطَانُ فِی سُلطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالبَاطِلِ عَلَى لِسَانِهِ.

مرحوم فیض الاسلام:

حضرت امیر المومنین در مذمّت مخالفین خود میفرماید:

ایشان در کارشان به شیطان اعتماد کردند و شیطان هم آنان را [براى ضلالت و گمراهى دیگران] شریک و دام خود قرار داد، پس در سینه آنان تخم کرد و جوجه گذاشت و بتدریج و آهسته با آنها آمیزش نمود [تا فرمانبردار او شدند].  با چشمهاى ایشان مى دید و با زبا نشان سخن مى گفت(در گفتار و کردار پیرو او بودند) پس آنها را به مرکب ضلالت و گمراهى سوار و گفتار تباه را در نظر آنان زینت داد،  کارهاى ایشان مانند کار کسى بود که شیطان او را در توانائى خود شریک قرار داده و به زبان او سخن باطل و نادرست مى گوید.

آیت الله مصباح: فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِم؛ این تعبیر یک تعبیر کنایی است. وقتی می‏خواهند بگویند: کسی در جایی ثابت مانده، بیرون نمی‏رود می‌گویند همانند پرنده است که جایی لانه کرده و تخم گذاشته است تا جوجه‏هایش درآید، و از تعبیر «بَاضَ وَ فَرَّخ»؛ استفاده می‏کنند. این جمله کنایه از این است که شیطان در سینه ‏های این‏ها لانه و جاخوش کرده است.

«وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِم»: وقتی بچه در دامن پدر و مادرش کم کم بزرگ می‏شود و جنب و جوش پیدا می‏کند، می‏گویند: «دَبَّ وَ دَرَج»، حضرت می‏فرماید: این‏ها کسانی هستند که بچه‏های شیطان در دامن این‏ها پرورش پیدا می‏کنند. اجمالاً شیطان دار و دسته‏ای دارد، اما این که زاد و ولدش به چه صورت است، آیا نظامی که در تناسل و توالد جنّی‏ها حاکم است چگونه است، و آیا همان درباره ابلیس نیز حاکم است یا نه، بحثی است که ما در این جا در صدد پرداختن به آن نیستم(سایت ایشان).

المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی؛ ج‌2، ص: 311

فیومی: و (الشِرْکُ) النَّصِیبُ و مِنْهُ قَوْلُهُم وَ لَوْ أعْتَقَ (شِرْکاً) لَهُ فِى عَبْدٍ أَىْ نَصِیباً و الْجَمْعُ (أَشْرَاکٌ) مِثْلُ قِسْمٍ وَ أَقْسَامٍ... (شَرَکُ) الصَّائِدِ مَعْرُوفٌ و الْجَمْعُ (أَشْرَاکٌ) مِثْلُ سَبَبٍ و أَسْبَابٍ: 1- سهم، نصیب؛ 2- دام

طریحی: الخَطَل بالتحریک: المنطق الفاسد المضطرب: گفتار فاسد(مجمع البحرین، ج5، ص364)

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۵
مسلم حیدری

نظرات  (۱)

۰۵ بهمن ۹۹ ، ۰۸:۳۶ جومونگ و مهیول

نظری ندارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی