قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

توضیحی در مورد مراحل جنین و نظر برخی بزرگان

جمعه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵ ب.ظ

جنین چندین مرحله دارد که در آیه 5 سوره حج و آیات 12 تا 14 سوره مومنون به آن اشاره شده است: نطفه، مُضغه، علقه، عِظام و روییدن گوشت و در آخر دمیده شدن روح. در مورد مدت سه مرحله نخست دو دسته روایت وجود دارد: الف: هر کدام 40 شب یا روز طول می کشد، ب: هر کدام 30 روز یا شب طول می کشد و 30 روز هم مربوط به مرحله دارای خلقت و بدون آن است(احتمالا منظور عظام و روییدن گوشت باشد). به هر تقدیر طبق هر دو طایفه از روایات، مدت زمان قبل از دمیده شدن روح که دعا برای جنسیت جنین نیز امکان دارد 4 ماه تمام است که بعد از آن در جنین، روح دمیده می شود.

باید دقت داشت که از بین بردن جنین در هر مرحله جنایت و قتل نفس است که حسب مورد دیه نیز دارد.

مرحوم حر عاملی: میتوان اختلاف مقدار[ مراحل جنین] را بر اختلاف احوال جنین ها، حمل کرد؛ چرا که مدت حمل بین شش تا نه ماه است و الله اعلم(وسائل الشیعة، ج‌7، ص142).

آیت الله خویی: روایت سی روز مخالف ظاهر قرآن است و همان چهل روز معتبر است ولی به هر حال باز هم در دیه به قدر متیقن بسنده میشود و باید دست از روایت معتبر بزنطی که مخالف با ظاهر قرآن است برداشت و علمش را به اهلش واگذاشت(محاضرات فی المواریث، ص: 223) و همین قول مشهور است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۹
مسلم حیدری

نظرات  (۲)

۲۹ بهمن ۹۵ ، ۲۲:۱۳ آموزشی-تفریحی
سلام فامیلی بنده هم حیدری هستش.ممنون از مطالبتون
سلام علیکم و رحمة الله. زنده باشید. التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی