قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

معنای تاسف و غضب الهی

دوشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۳۵ ق.ظ

شخصی از امام صادق علیه السلام درباره آیهء شریفه "فَلَمّا آسَفونا انتَقَمنا مِنهم و أغرقناهم اجمعین"؛ چون ما را متاسف و غضبناک کردند، از ایشان انتقام گرفتیم و همه را غرق کردیم( زخرف:۵۵)

سوال نمود، حضرت چنین پاسخ دادند:

 إنَّ اللّهَ عَزّوجلّ لایَأسَفُ کَاَسَفِنا، ولکِنَّهُ خَلَقَ اَولیاءَ لِنَفسِهِ یَأسَفونَ و یَرضَونَ و هُم مَخلوقونَ مَربوبونَ، فَجَعَلَ رِضاهُم رِضا نَفسِهِ و سَخَطَهُم سَخَطَ نَفسِهِ، لِانَّهُ جَعَلَهم الدُّعاةَ اِلَیهِ و الاَدِلّاءِ عَلیه، فلذلکَ صاروا کَذلِکَ

 خدای عزوجل مانند ما بندگان افسوس نمی خورد؛ ولی او اولیائی برای خودش آفریده است که آنها افسوس می خورند و خشنود می گردند و آنها مخلوق هستند و پرورده پروردگار. آنگاه خداوند خشنودی ایشان را خشنودی خود و ناخشنودی آنها را ناخشنودی خود قرار داده است؛ زیرا خودش آنها را دعوت کنندگان به سوی خود و راهنمایان به سمت خود قرار داده است؛ پس به همین جهت، چنان مقامی را دارند...

منبع: الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 144، کتاب التوحید، باب النوادر، ح۶

پی نوشت:

1. الإیساف: الإغضاب(أسف: حزن-غضب)/ الادلاء: ج دلیل؛ راهنما.

2. نقمت و انتقام: انتقام گرفتن، انکار کردن، مجازات کردن، خرده گرفتن، عیب و ایراد گرفتن.

الصحاح - تاج اللغة و صحاح العربیة، ج‌5، ص2045(جوهری:393):

و انْتَقَمَ اللّه منه، أى عاقبه. و الاسم منه النَّقِمَةُ، و الجمع نَقِمَاتٌ و نَقِمٌ، مثل کَلِمَةٍ و کَلِمَاتٍ و کَلِمٍ. و إن شئت سکَّنت القاف و نقلت حرکتها إلى النون فقلت نِقْمَةٌ، و الجمع نِقَمٌ مثل نِعْمَةٍ و نِعَمٍ.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۲
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی