قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

تنها راه نجات؛ اطاعت عالمانه و عاقلانه

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۲:۱۵ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‌1، ص58( محمد باقر مجلسی:1110)

... یَا هِشَامُ نَصْبُ الحَقِّ لِطَاعَةِ اللَّهِ وَ لَا نَجَاةَ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ الطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ التَّعَلُّمُ بِالعَقْلِ یُعتَقَدُ وَ لَا عِلمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِیٍّ وَ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ بِالعَقْلِ.

ای هشام! قراردادن حق [از طریق ارسال رسل و انزال کتب] برای این است که خدا اطاعت شود و تنها راه نجات اطاعت است و اطاعت منوط به علم است و علم با یادگیری است و یادگیری با عقل گره خورده است [ و با آن محکم میشود] و علم تنها از عالم ربانی ناشی میشود و شناخت علم ( عالم) با عقل است.

قوله: نصب الحق، و فی تحف العقول نصب الخلق، و النصب إما مصدر أو فعل مجهول، و قراءته على المعلوم بحذف الفاعل أو المفعول کما توهم بعید، أی إنما نصب الله الحق و الدین بإرسال الرسل و إنزال الکتب لیطاع فی أوامره و نواهیه.

قوله علیه السلام: و التعلم بالعقل یُعتقد، أی یَشتد و یُستحکم، أو من الاعتقاد بمعنى التصدیق و الإذعان.

قوله علیه السلام: و معرفة العلم، و فی التحف و معرفة العالم و هو أظهر، و المراد هنا علم العالم، و الغرض أن احتیاج العلم إلى العقل من جهتین لفهم ما یلقیه العالم، و المعرفة العالم الذی ینبغی أخذ العلم عنه، و یحتمل أن یکون المعنى أن العقل هو الممیز الفارق بین العلم الیقینی، و ما یشبهه من الأوهام الفاسدة و الدعاوی الکاذبة، أو من الظن و الجهل المرکب و التقلید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۱
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی