قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

قلب و حکمت در قرآن؛ عقل

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۲۲ ب.ظ

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‌1، ص54؛ علامه مجلسی:1110)

.... یَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ فِی کِتَابِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْرى لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ یَعْنِی عَقْلٌ وَ قَالَ وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقمانَ الْحِکمَةَ قَالَ الفَهمَ وَ العَقلَ.

ای هشام! خداوند تعالی در کتابش می فرماید: در این تذکری است برای کسی که قلب دارد(ق:37)، مقصود خداوند از قلب، عقل است و در جای دیگر می فرماید: به لقمان حکمت دادیم(لقمان:12) و منظور از آن فهم و عقل است.

علامه مجلسی: مراد از قلب در اینجا جسم صنوبری ای که در درون انسان است، نیست بلکه مراد قوه ادراک خیر و شر و تمییز بین آن دو است که عقل نامیده می شود.

قوله علیه السلام(یعنی عقل)، اعلم أن القلب یُطلق على الجسم الصنوبری الذی هو فی الجوف، و على الروح الحیوانی المنبعث منه، و على النفس الناطقة المتعلقة به أولا لشدة تعلقه بالعضو المخصوص، أو لکونه متقلب الأحوال، و على قوة إدراک الخیر و الشر و التمیز بینهما القائمة بالنفس المسماة بالعقل، و لعله علیه السلام فسره بهذا المعنى.

قوله علیه السلام: الفهم و العقل، یعنی أعطاه الله الفهم و العقل، و علیها مدار الحکمة فکان إعطاؤهما إعطاءها.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی