قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

السلام علیک یا زوجة ولی الله، یا أم العباس

نامش فاطمه و کنیه اش امُّ البنین(مادر پسران) است. پدرش حِزام، و مادرش ثمامه یا لیلاست. آرام گاه وی در مدینه منوّره و قبرستان بقیع است.

در مورد تاریخ دقیق ولادت حضرت ام البنین اطلاعی در دست نیست و تاریخ نگارانْ سال ولادت او را ثبت نکرده اند، ولی یاد آور شده اند که تولد پسر بزرگ ایشان، حضرت ابوالفضل علیه السلام ، در سال 26 ق اتفاق افتاده است. برخی از تاریخ نگارانْ زمان ولادت ایشان را در حدود پنج سال پس از هجرت تخمین می زنند.

بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام ، حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام برادرش جناب عقیل را که آشنا به علم نسب شناسی عرب بود فراخواند و از او خواست که برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند.

عقیل، فاطمه کلابیه را برای حضرت برگزید که قبیله و خاندانش، بنی کِلاب، در شجاعت بی مانند بودند، و حضرت علی علیه السلام نیز این انتخاب را پسندید. در مورد این بانو ، عقیل ـ نسبْ شناس بزرگ عرب و برادر امیر المومنین علیه السلام ـ به حضرت گفت: «در میان عرب از پدرانش شجاع تر و قهرمان تر یافت نمی شود».

حضرت ام البنین، از امیر المومنین صاحب چهار پسر شد که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام البنین، یعنی مادر پسران می خواندند. فرزندان ایشان به ترتیب عبارتند از: قمربنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام ، عبداللّه ، جعفر و عثمان که همگی در کربلا به شهادت رسیدند.

او با اینکه مقام عصمت نداشته است اما یک الگوی کامل در ادب و امام شناسی و فرزندپروی و شوهرداری است.

منبع: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/4771/38982

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۲
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی