قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

رجب؛ ماه استغفار و ریزش رحمت الهی(أصبّ و أصمّ)

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۴۲ ب.ظ

بحار الأنوار؛ ج‌94، ص38(علامه مجلسی: 1110)

کتاب حسین بن سعید و النوادر عَنْ فَضَالَةَ عَنْ إِسمَاعِیلَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ الِاسْتِغفَارَ- فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ- وَ شَعبَانُ شَهْرِی استَکْثِرُوا فِی رَجَبٍ مِنْ قَوْلِ أَستَغْفِرُ اللَّهَ- وَ سَلُوا اللَّهَ الْإِقَالَةَ وَ التَّوبَةَ فِیمَا مَضَى- وَ الْعِصمَةَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ آجَالِکُمْ- وَ سُمِّیَ شَهْرُ رَجَبٍ شَهرَ اللَّهِ الْأَصَبَّ- لِأَنَّ الرَّحمَةَ عَلَى أُمَّتِی تُصَبُّ صَبّاً فِیهِ- وَ یُقَالُ الْأَصَمُّ لِأَنَّهُ نَهَى فِیهِ عَنْ قِتَالِ الْمُشْرِکِینَ- وَ هُوَ مِنَ الشُّهُورِ الْحُرُم.

پیامبر(ص): رجب، ماه استغفار امت من است. در این ماه بسیار استغفار کنید که خداوند غفور و رحیم است. در رجب زیاد بگویید: استغفر الله. و از خداوند گذشت و توبه از گذشته  و مصونیت[از گناه] در مابقی عمر را بخواهید. ماه رجب، ماه أَصبّ خدا نامیده شده است؛ زیرا در این ماه، رحمت بر امتم فرو می ریزد(اصب: ریزش) و به آن أَصمّ می گویند؛ زیرا خداوند در این ماه از جنگ با مشرکین نهی فرمود و این ماه[به انضمام، ذی القعده، ذی الحجه و محرم] جزو ماههای حرام است.

پی نوشت:

1. صَمَم: ناشنوایی. اصمّ: ناشنوا، کر. مصمَّم: کسی که گوشش بدهکار کسی نیست و به کسی که او را از اراده اش نهی می کند گوش نمی دهد.

2. تعبیر ماه أصمّ برای رجب شاید از این جهت است که در آن کوس و ندای جنگ نباید شنیده شود یا اینکه این ماه نسبت به جنگ گوش شنوا ندارد و آن را نمی پذیرد.

3. حُرُم جمع حرام است. جنگ در 4 ماه حرام است و به آن ماههای حرام می گویند(رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۱۵
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی