قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص152(شیخ صدوق: 381)

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَبَّاسِ بْنِ هِلَالٍ الشَّامِیِّ عَنْ أَبِی الحَسَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ لَمْ یَقُلْ أَحَدٌ قَطُّ إِذَا أَرَادَ أَنْ یَنَامَ- إِنَّ اللّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً(فاطر: 41) فَیَسْقُطَ [فَسَقَطَ] عَلَیْهِ البَیْتُ.

امام موسی کاظم علیه السلام: هرگز کسی هنگام خوابیدن این آیه را نخوانده که [بعد از آن]خانه بر سرش خراب شود: إِنَّ اللّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلِیماً غَفُوراً(فاطر: 41): خداوند نمی گذارد که آسمانها و زمین تکان بخورد[ و به بریزد] و اگر تکان بخورد هیچ کس بعد از او نمی تواند مانع شود و آن دو را نگه دارد، خداوند حلیم و غفور است.

پی نوشت:

1. واژه زوال:

معجم مقائیس اللغة؛ ج‌3، ص: 38(ابن فارس): الزاء و الواو و اللام أصلٌ واحدٌ یدلُّ على تنحّى الشى‌ءٍ عن مکانه.

المحیط فی اللغة؛ ج‌9، ص88(صاحب بن عباد): و الزَّوَالُ: ذَهَابُ الشَّیْ‌ءِ.

لسان العرب؛ ج‌11، ص313(ابن منظور): الزَّوَال: الذَّهاب و الاسْتِحالة و الاضْمِحْلال... و زَالَ الشی‌ءُ عن مکانه یَزُول زَوَالًا

2. امساک: منع، حبس، حفظ.

3. حلیم: کسی که در در تنبیه و مجازات کردن عجله نمی کند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۳
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی