قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

فلسفه بعثت؛ اجرای قسط و عدالت و امتحان مردم(4)

سه شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۴:۲۴ ب.ظ

لَقَدْ أَرسَلْنا رُسُلَنا بِالْبیِّناتِ وَ أَنزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنزَلنَا الحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعلمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ (حدید:25)

ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان [ = ابزار و معیار] نازل کردیم، تا مردم  به عدالت قیام کنند(عدالت را اجرا کنند)، و آهن را نازل کردیم که در آن قدرت بسیاری است، و منافعى براى مردم، تا خداوند بداند چه کسى او و رسولانش را یارى می ‏کنند بی ‏آنکه او را ببینند، خداوند قوى و شکست ناپذیر است.

تفسیر نمونه، ج‏23، ص373:

1. ..."بینات" (دلائل روشن) معنى گسترده‏ اى دارد که شامل" معجزات" و" دلائل عقلى" می ‏شود که انبیا و رسولان الهى با آن مجهز بودند.

2. امیر المومنین علیه السلام: انزالُه ذلک خلقُه ایاه:" منظور از نازل کردن آهن، خلقت آن است.

3. لغت «بأس» یعنی قدرت و به جنگ نیز «بأس»  گفته می‏شود. امیر المومنین علیه السلام در تفسیر این آیه فرموده اند: یعنى السلاحَ و غیرَ ذلک: منظور اسلحه و غیر آن است.

4. آیه فوق ترسیم گویایى از چهره اسلام در زمینه تعلیم و تربیت، و گسترش عدل و داد، و اجراى قسط در جامه انسانى است. نخست از بینات و کتب آسمانى و میزان سخن می گوید، یعنى پایه را بر انقلاب فکرى و فرهنگى مى‏گذارد و اگر اینها مؤثر نیفتاد و کار به بن بست کشید، یعنى زورمندان قلدرى پیدا شدند که نه در برابر بینات سر تسلیم فرود می آورند و نه براى کتاب و میزان ارزشى قائلند، در اینجا نوبت به" حدید" که در آن" باس شدید" است می ‏رسد، و با سلاح بر مغز این گردنکشان می کوبند تا در برابر قسط و عدل تسلیم شوند، و البته از یارى مردم با ایمان در این مسیر کمک گرفته می ‏شود:

الف. پیامبر(ص): بُعثتُ بالسیف بین یدى الساعة، حتى یُعبَدَ اللَّهُ وحده لا شریک له و جُعل رزقى تحت ظل رُمحى: من در آستانه رستاخیز مبعوث با شمشیر شده‏ ام تا خدای واحد بلاشریک عبادت شود، و روزى من در سایه نیزه من است.

ب. امام باقر علیه السلام: الخیر کلُّه فى السیف، و تحتَ السیف، و فى ظل السیف: تمام خوبیها در شمشیر است، و زیر شمشیر و در سایه شمشیر.

ج. امیر المومنین: ان اللَّه عز و جل فرض الجهادَ و عظَّمه، و جعله نَصره و ناصره، و اللَّه ما صَلُحت دنیا و لا دینٌ الا به: خداوند جهاد را واجب کرده و آن را بزرگ شمرده، و آن را یار و یاورش قرار داده، به خدا سوگند نه دنیا و نه دین جز با جهاد اصلاح نمی ‏شود.

د. رسول خدا: لا یقیم الناس الا السیف، و السیوفُ مقالید الجنة و النار: مردم را جز شمشیر برپا نمی ‏دارد، و شمشیرها کلیدهاى بهشت و دوزخند.

ترجمه المیزان، ج‏19، ص301:

خداى تعالى ... مى‏ فرماید: غرض از این ارسال رسل و انزال کتب این بود که انبیا مردم را به عدالت عادت دهند، تا در مجتمعى عادل زندگى کنند، و آهن را نازل کرد تا بندگان خود را در دفاع از مجتمع صالح خود و بسط کلمه حق در زمین بیازماید، علاوه بر منافع دیگرى که آهن دارد، و مردم از آن بهره‏ مند می ‏شوند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۲
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی