قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

به مناسبت ولادت امام هادی علیه السلام

چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ

«امام هادی(ع) در وادی ولایت یک کشتی به نام زیارت جامعه انداختند و می گویند که با این کشتی سیر کنید؛ ناخدایش هم خود امام هادی(ع) است. البته همه این، تشبیهی بیش نیست! لذا کسی خیال نکند زیارت جامعه کبیره را می خوانیم و خودمان می رویم! این مثل کسی است که می‌گوید «حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه‏»؛ ما قرآن را می خوانیم و دیگر پیغمبر می خواهیم چه کنیم؟! این شخص نمی‌داند که همه قرآن دست پیغمبر است و ایشان باید دستگیری کند والا کسی به قرآن نمی‌رسد.

جامعه کبیره دست امام هادی(ع) است و سیر در وادی ولایت با زیارت جامعه کبیره، سیر به شفاعت امام هادی(ع) است. حضرت، شفاعت اولیه‌ای که کردند این است که این باب را باز کردند. مثل اینکه استاد به شاگردش می‌گوید این ذکرها را بگویید تا ببیند چه کار می کند تا به همان اندازه دستگیری کند؛ امام هادی(ع) این زیارت را گفتند و ابواب معرفت با زیارت جامعه کبیره به روی ما باز شد؛ این خیلی گشایش است و خیلی شفاعت مهمی است و حضرت شفاعت کردند و به شفاعت ایشان سیر در وادی ولایت با زیارت جامعه کبیره ممکن شده است و این سیر به انجام هم نمی‌رسد الا با شفاعت خود امام(ع). کسی خیال کند اگر سرمان را زیر بیاندازیم، زیارت‌جامعه‌خوان می شویم، اشتباه فکر کرده است!

این زیارت شریفه، در سلام‌هایش یک نوع خضوع و خشوع و قرب است و در لعن‌هایش یک نوع تبری و جدا شدن از ولایت باطل با شفاعت امام هادی(ع) است تا به تبری و تولی کامل برسد... لذا در پایان زیارت جامعه کبیره چنین آمده است: «أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِم‏». اگر کسی این سیر را کرد به اذن خدای متعال به مقام معرفت می‌رسد و رحمت خاص الهی که رحمت رحیمیه است به شفاعت امام(ع) شامل انسان می‌شود و انسان به مقامات معرفتی که در زیارت قرار داده شده می‌رسد«.

استادسیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۴/۲/۲

🆔@ostadmirbaqeri

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۵
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی