قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

آداب عقیقه

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ق.ظ

الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشى - سلطان العلماء)؛ ج‌2، ص: 138

مکروه است پدر و مادر و افراد تحت تکفل این دو، از عقیقه بخورند و کراهت این کار در مورد مادر بیشتر است و مستحب است مومنان به خوردن آن دعوت شوند که باید حداقل ده نفر باشند و اگر بیشتر باشند فضیلتش بیشتر است و اینکه با آب و نمک پخته شود و اگر لازم بود چیزهای دیگری نیز به آن افزوده شود(آبگوشت شود).

و یُکره للوالدین أن یأکلا منها شیئا و کذا من فی عِیالهما ... و تتأکد الکراهة فی الأم «لقوله ع‌ فی هذا الحدیث: یأکل العقیقة کل أحد إلا الأم»... و یستحب أن یدعى لها مؤمنون و أقلهم عشرة «: قال الصادق ع یطعم منه عشرة من المسلمین فإن زاد فهو أفضل» «و فی الخبر السابق: لا یعطیها إلا لأهل الولایة» و أن یطبخ طبخا- دون أن تفرق لحما أو تشوى على النار لما تقدم من الأمر بطبخها- و المعتبر مسماه و أقله أن یطبخ بالماء و الملح و لو أضیف إلیهما (ج 5/ ص 452) غیرهما فلا بأس لإطلاق الأمر الصادق به بل ربما کان أکمل- و ما ذکره المصنف للتنبیه على أقل ما یتأدى به الطبخ لا الحصر- إذ لم یرد نص بکون الطبخ بالماء و الملح خاصة بل به مطلقا‌..

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۳
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی