قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

فلسفه بعثت؛ دعوت به توحید و نفی شرک(3)

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۳۴ ب.ظ

وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجتَنِبُوا الطَّاغُوت...(نحل:36).

ما در هر امتى رسولى فرستادیم که خدا را بپرستید، و از طاغوت اجتناب کنید...

... دعوت به سوى" توحید" و" مبارزه با طاغوت" اساس دعوت تمام پیامبران را تشکیل مى داده و نخستین چیزى بوده است که همه بدون استثناء به آن دعوت می کردند، چرا که اگر پایه هاى توحید محکم نشود، و طاغوتها از جوامع انسانى و محیط افکار طرد نگردند، هیچ برنامه اصلاحى قابل پیاده کردن نیست(تفسیر نمونه، ج‏11، ص222).

و اینکه فرمود:" لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا" اشاره است به اینکه مساله بعثت رسول، امرى است که اختصاص به امتى ندارد، بلکه سنتى است که در تمامى مردم و همه اقوام جریان مى‏یابد، و ملاکش هم احتیاج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است...( ترجمه المیزان، ج‏12، ص354).

مضاف برآنچه  گفته شد آیات بسیار دیگری وجود دارد:

به عنوان مثال، خداوند  وعده حکومت جهانى را مستضعفان می دهد و به دنبال آن استقرار توحید و عبودیت و نفی شرک را بیان می فرماید:(یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً...(نور:55): ... و آن چنان مى شود که تنها مرا مى پرستند و چیزى را شریک من قرارنخواهند داد.

و آیات دیگر:

لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى‏ قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ (اعراف: 59) به راستى نوح را به سوى قومش فرستادیم، وى گفت: اى قوم! خداى یگانه را که جز او خدایى براى شما نیست بپرستید که من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناکم.

و نیز چندین بار در ادامه این آیه و نیز در سوره های دیگر که نشان می دهد اولین و اصلی ترین پیام دعوت و هدف فرستادگان الهی بعد از بعثت، دعوت به خدا و توحید و عبودیت و نفی شرک و بت پرستی بوده است و ایشان در راستای استقرار توحید و کلمه لا اله الا الله و نفی شرک و مبارزه با طاغوت ها و گردنکشان تلاش می کرده اند و این هدف از بعثت که لطفی از ناحیه خداوند است در راستای فلسفه خلقت یعنی عبودیت(... الا لیعبدون) و مشمول رحمت الهی قرارگرفتن(الا من رحم ربُّک و لذلک خلقهم) است که بعدا در مورد توحید و نیز حکومت و طاغوت مطالبی تقدیم خواهد شد ان شاء الله.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۱
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی