فلسفه بعثت؛ دعوت به توحید و نفی شرک(3)
وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجتَنِبُوا الطَّاغُوت...(نحل:36).
ما در هر امتى رسولى فرستادیم که خدا را بپرستید، و از طاغوت اجتناب کنید...
... دعوت به سوى" توحید" و" مبارزه با طاغوت" اساس دعوت تمام پیامبران را تشکیل مى داده و نخستین چیزى بوده است که همه بدون استثناء به آن دعوت می کردند، چرا که اگر پایه هاى توحید محکم نشود، و طاغوتها از جوامع انسانى و محیط افکار طرد نگردند، هیچ برنامه اصلاحى قابل پیاده کردن نیست(تفسیر نمونه، ج11، ص222).
و اینکه فرمود:" لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا" اشاره است به اینکه مساله بعثت رسول، امرى است که اختصاص به امتى ندارد، بلکه سنتى است که در تمامى مردم و همه اقوام جریان مىیابد، و ملاکش هم احتیاج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است...( ترجمه المیزان، ج12، ص354).
مضاف برآنچه گفته شد آیات بسیار دیگری وجود دارد:
به عنوان مثال، خداوند وعده حکومت جهانى را مستضعفان می دهد و به دنبال آن استقرار توحید و عبودیت و نفی شرک را بیان می فرماید:(یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً...(نور:55): ... و آن چنان مى شود که تنها مرا مى پرستند و چیزى را شریک من قرارنخواهند داد.
و آیات دیگر:
لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ (اعراف: 59) به راستى نوح را به سوى قومش فرستادیم، وى گفت: اى قوم! خداى یگانه را که جز او خدایى براى شما نیست بپرستید که من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناکم.
و نیز چندین بار در ادامه این آیه و نیز در سوره های دیگر که نشان می دهد اولین و اصلی ترین پیام دعوت و هدف فرستادگان الهی بعد از بعثت، دعوت به خدا و توحید و عبودیت و نفی شرک و بت پرستی بوده است و ایشان در راستای استقرار توحید و کلمه لا اله الا الله و نفی شرک و مبارزه با طاغوت ها و گردنکشان تلاش می کرده اند و این هدف از بعثت که لطفی از ناحیه خداوند است در راستای فلسفه خلقت یعنی عبودیت(... الا لیعبدون) و مشمول رحمت الهی قرارگرفتن(الا من رحم ربُّک و لذلک خلقهم) است که بعدا در مورد توحید و نیز حکومت و طاغوت مطالبی تقدیم خواهد شد ان شاء الله.