قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

فلسفه بعثت؛ بشارت و انذار و دعوت به خدا (6)

پنجشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲ ب.ظ

یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرسَلناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً (45) وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً (46) وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً کَبِیراً (47) وَ لا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ دَعْ أَذاهُمْ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلاً (احزاب: 48)

اى پیامبر! ما تو را به عنوان شاهد فرستادیم و بشارت دهنده و انذار کننده/ و تو را دعوت کننده به سوى اللَّه به اذن او قرار دادیم، و چراغ روشنگر/ و مؤمنان را بشارت ده که براى آنها از سوى خدا فضل و پاداش بزرگى است.

ترجمه المیزان، ج‏16، ص494:

... رسول خدا (ص) در دنیا شاهد بر اعمال امت است، و آنچه امت مى‏کنند او تحمل نموده روز قیامت آن را اداء می ‏کند، و نیز(قبلا) گفتیم: که بعد از او امامان، شاهد امت هستند و آن جناب شاهد شاهدان است.

و معناى" مبشر" و" نذیر" بودن او این است که مؤمنین مطیع خدا و رسول را به ثواب خدا و بهشت بشارت، و کفار عاصى را به عذاب خدا و آتش او انذار می ‏دهد.

" وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً" دعوت آن جناب به سوى خدا همان دعوت مردم به سوى ایمان به خداى یگانه است، که لازمه آن ایمان به دین خدا است، و اگر دعوت آن جناب را مقید به اذن خدا کرد، بدان جهت است که به مساله بعثت و نبوت او اشاره کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۴
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی