قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

قرآن و عترت

حدیث، فقه، تفسیر و ....

هدف از راه اندازی این وبلاگ، نشر معارف قرآن و عترت در حد امکان و فرصت است؛ان شاء الله/ مسلم حیدری

طبقه بندی موضوعی

مثَل انفاق کنندگان اموال(2)

يكشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴ ب.ظ

و مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ(بقره:265)

و مثل کسانی که اموالشان را به خاطر جلب رضایت خدا و تثبیت خودشان انفاق می کنند مانند باغی است در ارتفاع که باران شدیدی به آن برسد و دو برابر میوه دهد و اگر [هم باران زیادی] به آن نرسد، باران اندکی بس باشد و خدا به آنچه انجام می دهید بیناست.

پی نوشت:

1. مرضات مصدر میمی است[بر وزن مَفعله] و "ات" جزو کلمه است و لذا این واژه مفرد است.

2. أُکُل مفرد است به معنای خوردنی؛ میوه.

3. ربْوَة و ربا از یک خانواده اند به معنای ارتفاع، بلندی؛ افزایش.

4. وابل یعنی باران شدید که با وبال(«وَبالِ» یک کار، به نتیجه شدید و سنگین و ناخوشایندِ مترتب بر آن اقدام گفته می‌شود: ذاقُوا وَبالَ أَمْرِهِم وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ تغابن:5) و وبیل (فَعَصَى‏ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبیلاً؛ مزمّل:16) ؛ زیارت اربعین:ا َللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً)هم خانواده است و طَلّ یعنی باران اندک، نم نم باران.

5. جَنَّة یعنی باغ و بوستان پوشیده از درخت. این کلمه با واژگانی چون جنین(جمع: أجنّه؛ مخفی در رحم:... وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم[نجم:32]ْ)، جنّ(جمع: جِنّه؛ پوشیده از چشم)، جُنّه(سپر)، مجنون(پوشیده عقل) هم خانواده است.

#رضایت_خدا

#تثبیت_نفس 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۰۴
مسلم حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی